Kid Cudi står med som medgrundare till den nya appen Encore, en interaktiv livemusik-app som vars syfte är att främja musikutövare och artister. Den framgångsrika artisten har teamat upp med Ian Edelman, som jobbat med Cudi på HBO-serien “How To Make It In America”, och forne mjukvaruingenjören på Facebook – Jonathan Gray – för att skapa en mobilbaserad tjänst för att hjälpa artister tjäna penar på musik.

Encore ska erbjuda möjligheten att kapa ekonomiska mellanhänder och skapa ett direkt sätt att interagera med sina fans. Via appen kan de dela musik, chatta med fans och arrangera live-shower på mobilen i en tid då coronapandemin stoppat artister från att turnera.

“The energy from a concert is undeniable, both for the fans and artists. I am excited to launch Encore to help bring the live music experience back to our fans. Encore is committed to empowering both established and new artists and delivering the best mobile music experience out there”, säger Kid Cudi i ett pressmeddelande.

Motivationen bakom projektet kommer från den välspridda uppfattningen om att de nuvarande streamingmodellerna endast gynnar främsta procenten av alla artister, där de i sin tur utvinner 90% av vinsterna. Skaparna av Encore menar att deras app kommer att gynna samarbeten mellan artister och skapa förutsättningar för både nya och gamla artister att bredda sin publik.

“Encore puts a studio into the hands of every artist and gives a front row seat to every fan. Music merges with our future-facing technology in entirely new ways to create authentic connections between artists and their fans”, menar Gray.

Kid Cudi kommer att agera kreativ chef för appen som just nu är i BETA-fasen. Man har redan fått in drygt 20 miljoner kronor i finansiering av Battery Ventures. Läs mer här.

Foto: adidas