62ecc92f37b61a70cf0bee62
62f21b521d7541908e0e0022
Spotify ingår sponsoravtal med FC Barcelona: “…bridging the worlds of music and football.”


 

 

Sedan några månader tillbaka har det rapporterats att Spotify kan komma att ingå ett sponsoravtal med den katalanska storklubben FC Barcelona. På tisdagskvällen bekräftade La Liga-klubben att ett miljardavtal träder i kraft från och med nästa säsong, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

 

Detta innebär att Spotify-loggan får pryda lagets matchställ och ge namnet lagets arena namnet ”Spotify Camp Nou”. Enligt bedömare kan affären kosta Spotify över 3 miljarder kronor. Spotify beskriver även bakgrunden till samarbetet:

 

“Why do Spotify and FC Barcelona make sense together? Why do music and football make sense together? There are a lot of answers from different perspectives—the business perspective, the brand perspective, the marketing perspective. All of which are important. But for Spotify the answer is very simple: It’s about connecting fans with artists of every kind—players and artists, music and sports. Barcelona fans and audio lovers on Spotify will come together to form a massive, globally connected community bridging the worlds of music and football. The vision for the partnership is to create a new platform to help artists interact with Barcelona’s global community of fans.”

 

 

Spotifys grundare och ägare Daniel Ek har tidigare visat sitt stöd för Premier League-laget Arsenal och har tidigare öppnat för att köpa den engelska storklubben. Senaste tiden har Spotify även varit i blåsväder vid flera tillfällen, gällande Joe Rogans podcast, verksamheten i Ryssland och fördelningen av royalties för låtskrivare och artister.

 

Samarbetet mellan Spotify och FC Barcelona inleds från och med säsongen 2022/2023.

 

 

 

 

Foto: Spotify

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL