Spotifys medgrundare och VD Daniel Ek är just nu i Washington, D.C. för att möta tjänstemän i Joe Bidens regering. Han ska prata om ett lagförslag som varit på paus sedan förra året. Lagförslaget syftar till att göra konkurrensen på app-marknaden mer restriktiv.  I ett uttalande skriver Daniel Ek,

”Apple hämmar konkurrensen genom att inte låta apptillverkare presentera sina nya produkter, tjänster och erbjudanden till användare. Apple marknadsför erbjudanden från Apple Music direkt till Spotifys kunder, men förnekar oss samma möjlighet”.

Daniel Ek berättar att Spotify inte kan förklara hur man signar upp för ett abonnemang på Spotify i Apples appsystem eller hur det går till vid köp av en ljudbok i Spotify. Och med det menar han att det är viktigt för kunderna att kunna fatta egna beslut om vilka tjänster de vill ha och vilka priser som erbjuds hos olika företag. 

”Det är som att hyra en butikslokal från en av ett fåtal fastighetsägare i en stad som kan ta ut en jättehyra, ändra avtalsvillkoren utan förvarning och placera ut sina egna konkurrerande butiker bredvid din egen. För att sedan förbjuda dig att dela med dig av alla former av marknadsföringsmaterial eller annonser som kan avslöja priserna eller andra fördelar för kunder”, skriver han och fortsätter:

”Internet byggdes aldrig för att kontrolleras av ett litet antal dominerande aktörer”.

I Europa har det införts konkurrensregler för den digitala marknaden. Det ger Spotify och andra företag ett visst skydd mot stora aktörers, som exempelvis Apple Music, dominans. Daniel Ek berättar att ett liknande skydd ska införas i Storbritannien, Sydkorea och Japan. Men i USA finns det inget. Daniel Ek varnar att det kan leda till att den amerikanska marknaden halkar efter i utvecklingen. 

”Open App Markets Act” var ett lagförslag som lades fram av två senatorer i fjol men som sedan fastnade i kongressen. 

”Jag är övertygad om att kongressens godkännande av ‘Open App Markets Act’ är den enda riktiga vägen till en rättvis digital framtid”, skriver Ek i sitt uttalande.

Foto: Spotify