I samband med internationella kvinnodagen idag.

Det är ingen nyhet att balansen mellan kvinnliga och manliga musikskapare fortfarande är ojämn, men 2020-2021 såg vi en positiv utveckling inom lyssnandet, enligt Spotify. Nu vill streamingtjänsten snabba på utvecklingen ytterligare genom att ta hjälp av kända kvinnor för att lyfta fram och hylla kvinnliga kreatörer via musikhubben EQUAL och festivalen Nine Muses.

I ett pressmeddelande går att läsa:

“Under 2021 var färre än 23,8% av artisterna som streamades på Spotify i Sverige kvinnor. Till det hade enbart 19,1% av de 50 mest streamade låtarna kvinnliga låtskrivare och andelen kvinnliga producenter var 4,8%.”

I samband med internationella kvinnodagen idag, ökar Spotify sin satsning för att bidra till en mer jämställd musikbransch, bland annat genom en dedikerad hubb som lyfter fram musik skapad av och med kvinnor. EQUAL finns på mer än 50 marknader, och i Sverige sluter en rad artister upp för att “kvinnoampa”, dvs. hylla och höja kvinnliga artister och musikskapare. Zara Larsson, Cherrie, Imenella, Daniela Rathana och Tove Styrke kommer alla att fylla EQUAL-hubben med personliga spellistor som innehåller musik skapad av och med kvinnor. Igår kväll avslöjade Imenella också releasedatumet för hennes debutalbum “Gemini”, som sköts fram på grund av hennes mammas bortgång. Det nya datumet är 11 mars, det vill säga på fredag.

– Spotify har i flera år arbetat för att utbilda och stärka kvinnliga musikskapare genom Equalizer Project, bland annat genom nätverksträffar, producentutbildningar, seminarier och en podcast. Nu vänder vi blicken mot fansen för att uppmuntra dem att i högre grad upptäcka och faktiskt lyssna på mer musik skapad av kvinnor. Fansen sitter på makten och möjligheten att lyssna mer jämställt, säger Jenny Hermanson, Nordenchef på Spotify.

EQUAL-hubben och satsningen fortlöper under hela året med en rad aktiviteter för kvinnliga musikskapare. Parallellt uppger Spotify att man kontinuerligt arbetar med att förbättra representationen av kvinnliga musikskapare i sina redaktionella spellistor, där lyssnandet på kvinnliga artister idag är 25% (jämfört med 23% kvinnliga artister när svenskarna själva väljer vad de vill lyssna på).

– Det finns betydligt fler kvinnliga artister och musikskapare än vad statistiken ger sken av, de behöver bara få synlighet och rätt support för nå fler lyssnare. Med EQUAL vill vi stötta dem och inspirera till ett mer jämställt musiklyssnande. Hela vår bransch behöver steppa upp och bidra till förändringen, fortsätter Jenny Hermanson.

Den 8 mars är även Nine Muses Festival tillbaka – ett årligt event grundat 2019 av Spotify, Kinnevik, MTG och Discovery ur ett fokus på kvinnlig gemenskap och stärkande utbyten av erfarenheter. Årets tema “Create Your Own Path” syftar till att utforska sätt att lyckas som kvinna i den kreativa industrin och under heldagseventet bjuds flera ledande kvinnliga kreatörer – globala och lokala – in för att dela sina erfarenheter i inspirerande paneldiskussioner och workshops. Det arrangeras även liveframträdande och utställningar.

Besök musikhubben EQUAL här.

Foto: Spotify