Av Alexander Kihlström.

“Som ung blatte i ett västerländskt system. Blir man mestadels behandlad som att pesten har fått ben..”. Carlitos riktiga debutalbum (efter mixtapet Guldburen) är givetvis fylld med klockrena rader som den ovan nämnda från låten Stereotyp (feat. Adam Kanyama & Samson For President). Texterna mineras med hårt slående rader mot samhället, politiker, rasister/Sverigedemokrater, stekare och alla andra som förtjänar en verbal rak höger i Carlitos bok.

Men Carlito har också varit väldigt tydlig med att han har tänkt mer på själva låtskapandet till detta släpp. Han har funderat mer kring refränger, bryggor och hur låtarna fungerar i relation till varandra. Det märks också väldigt tydligt genom hela skivan. Det finns renodlade ”kampsånger” som S.O.S och singeln från Redlines ”Röd November”: Krigarsjäl (feat. Amsie Brown), men det finns också låtar som partybangern Haffa Kort (feat. Moms) – men se till att lyssna på texten ändå, för även när Carlito röjer som hårdast så har han ändå något vettigt att säga. Det är en låt som man i versen tänker: ”fan vad smart sagt!” och i refrängen sitter man och härmar sirenljudet, samtidigt som man har svårt att stå still med sina två vänsterfötter.

Tillsammans med sköna klassiska hiphopbeats från Mack Beats och bröderna Salazar har Carlito skapat en skiva med ett enhetligt sound där låtarna kompletterar varandra på ett snyggt sätt. Kärlekslåten till hiphop, Nitton 95, känns lite extra i hjärtat för alla oss som började lyssna på hiphop runt den tiden på 90-talet. Carlito lyckas sätta ord på det man själv har tänkt i många år.

Valet av gäster på skivan känns också genomtänkt. Extra glad är jag att höra skönsjungande Samson For President på tre låtar, de två artisterna passar oerhört bra tillsammans. Bra insatser hörs också från Moms, Ricky, Amsie Brown, Adam Kanyama och från nya singeln Aldrig Tillbaka: Chords och Fille. Just den låten är också en höjdpunkt med ett drömskt sound och ärligt talat, hur ofta får man höra Carlito, Chords och Fille på samma låt? Tre av Sveriges bästa, helt klart.

Det hade varit kul att få höra en ”Ayla-låt” med hela klicken, men det kanske kommer på senare projekt. Skivan håller också en riktigt hög lägstanivå men saknar en eller två riktiga juveler till för att nå ”Illmatic-status” och 5 kungakronor. Men det här är ett starkt betyg baserat på en stark insats av Carlito. Om han vann P3 Guld för sitt mixtape Guldburen, finns det ingen hejd för hur långt han kan nå med Krigarsjäl.

Jag vill avsluta recensionen med att citera den perfekta refrängen på Enkel Matematik (feat. Moms):

”De delar upp oss. Dividerar ner oss. Bara en massa nollor på papper – det är så de ser oss. Det är enkel matematik, vi alla jagar miljonen, jag kommer aldrig bli rik…”

Lyssna på Krigarsjäl via Spotify nedan: