2011 introducerades det klassiska spelläget med legendariske Michael Jordan. Med introduktionen av WNBA tar 2K ytterligare ett revolutionerade steg framåt, något vi har längtat efter och som har behövts. Fortsättningsvis är kulturen ett stort tema i 2K20, fokus på att utveckla ”The Neighborhood” för att ge en ännu mer autentisk känsla av spelet. MyPlayer-läget har en helt ny story med fler skådespelare och djupdykning i NBA-världen. Idris Elba spelar en stor roll vilket visar på vilken oerhört stort satsning 2K har gjort för detta årets story. LeBron James är en återkommande karaktär i storyn och Maverick Carter, som är LeBrons manager, ges massor med utrymme i spelet. Det finns de som har motarbetat LeBron James och hans camp, men NBA 2K vet att kulturen drivs av spelarna och det är spelarna som gör ligan. Massor med cred ska ges 2Ks håll för deras integrering av kulturen på nivåer som inget annat spelföretag lyckats med.

När det kommer till rörelserna i spelet så har de blivit ännu mer dynamiska, och det är inte alls lika lätt att ta returer om spelaren inte är en bra returtagare, samtidigt är det inte lätt att skjuta en trea när spelaren dribblar av en screen om det inte är en spelare som kan göra det (Exempelvis Kyrie Irving, Steph Curry med flera). Men det kom en del klagomål åt 2Ks håll där de menade att det var för svårt att sätta exempelvis en trepoängare. 2Ks svar var en ny patch där de svarade på fansens synpunkter. Jag upplevde själv att det var lite väl svårt att kanske spela den tuffa och spännande basketen som de gör på riktigt i NBA, och att missa 4 öppna treor med Steph Curry ska inte hända oavsett svårighetsgrad tänkte jag direkt.

Interaktiviteten är på topp och även om fansen inte alltid får sina önskningar bemötta till fullo så sker det ett kontinuerligt informationsutbyte där 2K vill mötas halvvägs. Många menar att spelet inte var klart när det kom ut, andra menar att 2K pushar nya gränser för att se hur de bäst kan tillfredsställa deras fans och leva upp till förväntningarna. För mig så har det blivit ett riktigt bra spel med en oerhört bra community men små, stora saker som att mitt namn inte syns på ryggen av min MyPlayer är saker som inte ska hända. Och att jag nu måste börja om karriärläget igen för att det ska åtgärdas är grundläggande saker som bör funka vid start.

/ Artin Hojat