” Twisted Metal fullständigt piskar handkontrollen till det allra yttersta”

Jag minns i mitten av nittiotalet. Jag och mina grabbar satt inlåsta på mitt pojkrum och spelade Twisted Metal på min upp- och nervända och sönderspelade Playstation. På den tiden var ”Action-racing”-spel nästan lika vanligt som ”FPS-Shooters” är idag. Överlägset bäst till konsol var Twisted Metal.

Än en gång ställer den onde Calypso till med raceturnering. I Campaign-läget får vi följa den psykopatiske massmördar-clownen Sweet Tooth, den brutala monster truckföraren Mr Grimm och den vanställde ex-fotomodellen Dollface. Reglerna är enkla; döda alla dina motståndare och du har vunnit. Om du vinner lovar Calypso att använda sina mäktiga krafter till att uppfylla din allra högsta önskan.

Twisted Metal är inte direkt något referensspel för grafik till PS3:an. Avsaknaden av detaljrikedom i både skuggor, ljus och reflektioner gör att spelet känns som om det har några år på nacken. Fördelen med den avskalade grafiken är dock en näst intill perfekt bilduppdatering, ett långt distansseende och en interaktiv omgivning. Storymässigt och visuellt är Twisted Metal inget barnspel. Det känns som om att spelets halv-animerade/halv-cinematiska filmsekvenser har lånat mycket inspiration från “Saw”-filmerna. Jag brukar ha svårt för den typen av animationer i spel men i detta fall fungerar det riktigt bra och bidrar en stor del till stämningen. Faktum är att Twisted Metal inte är något spel som behöver en djup story. Twisted Metal är ett fightingspel i race-format. Ett ”deathmatch”-spel där din förort är arenan.

Twisted Metal fullständigt piskar handkontrollen till det allra yttersta med en kontroll-layout som även får den mest erfarne att klia sig på flinten. När kontrollen väl sitter erbjuder den ett otroligt djup i ditt spelande och med lite kreativitet kan du ta ut dina motståndare på de mest råa tillvägagångssätten. Vem har inte velat bränna igenom glaset på en skyskrapa för lite ”indoor”-racing? Råkar en kostymnisse komma mellan dig och din bils förvridna metall.. well, hoppas du fyllt på spolarvätskan. Tempot är sinnessjukt och din bil reagerar omedelbart på dina flottiga fingrars strikta order. Du snurrar runt som på en enhjuling när du trycker på handbromsknappen. Detta bidrar till en finkänslig precision med både maskingevärssiktet och förmågan att bränna in hårt i motståndare.

När det kommer till multiplayer-delen finns det en hel del att välja på. I offline-delen har du möjlighet att spela hela campaignläget tillsammans med en vän via split-screen. Ett 4 player split-screen-läge finns också där man kan ta del av de olika death match-spellägena.

Twisted Metals största potential ligger dock i Online-läget. Här kan du koppla upp dig tillsammans med 15 andra blodtörstiga bilförare och kriga dig genom en handfull olika spellägen. För att nämna några lägen finns det ”free for all death”-match,” team death”-match,” last man standing”, ”Hunted” och det lagbaserade läget ”Nuke”, där man turas om att vara ”attackerare” och ”försvarare” med huvudmål att spränga det andra lagets staty. Än så länge känns online-läget ganska ostabilt då det drabbades av en hel del disconnections samt svårigheter att kunna gå med i nya matcher.

Jag gillar Twisted Metal! Mina förväntningar kanske inte var skyhöga men jag blev riktigt positivt överraskad och kan med glädje kalla detta en värdig uppföljare. Vikten i Twisted Metal ligger i multiplayer-delen och jag kan garantera er att ni kommer att ha många, långa och sena nätter tillsammans med ett bra kompisgäng. Twisted Metal är inte direkt någon ögonsten när det kommer till grafik så förvänta er därför inget revolutionerande på den biten. Däremot kan ni förvänta er en nästan perfekt spelkontroll och ett ruskigt schysst spelflyt (även på 4 player split-screen-delen). Twisted Metal är inte ett spel för alla men gillar man Death Match-baserade racing-spel så har vi en vinnare här!

Plattform: Playstation3
Spelutvecklare: Eat Sleep Play
Spelutgivare: Sony Computer Ent.