Sedan Ison & Fille startade sina karriärer har man framgångsrikt blandat humor, allvar och känsla på ett sätt som gjort att man alltid lyckats hålla sig relevanta. Fram tills nu har man varit ett praktexempel på hur man håller sig sann till sin konst över lång tid. Men på sin sjätte skiva vacklar vår älskade duo för första gången på länge.

”Vackra liv” är inget dåligt album, men det är på sin höjd ett skelett av vad det skulle kunnat bli. Låtar som ”Vinnare” och ”Fenix” har på papper potential att bli höjdpunkter, men där den förstnämnda slarvas bort i en ihålig produktion misslyckas man på ”Fenix” att kapitalisera på en sällsynt och fin Jaqe-feature i en rörig variant av Kanye Wests ”Yikes”. Där man på förra albumet plockade in heta ungtuppar som Nebay Meles och en då glödhet Rosh i kombination med veteranerna i Highwon och en hungrig skåning i form av Amin, känns gästspelen placerade snarare än utvalda.

Men det stora problemet är energin. Ison & Fille har alltid gjort låtar som är större än deras album men tyvärr är det bara ”Pengar” och Filles finstämda ”daddy love” på lowkey-bangern ”Lielle & Miléa” som berör. Här får vi både hjärta och hjärna, något som till viss del saknas på ”Vackra liv”. Men samtidigt; Ison & Fille skrev ”Länge leve vi”, de kommer aldrig hamna i helvetet.

Bästa låt: ”Pengar”. Duons första singel är fortfarande deras mäktigaste låt sedan ”Länge leve vi”.

Bästa produktion: ”Pengar”. Det otroliga arrangemanget bevisar att FilleIce aldrig ska rappa på annat än Mack Beats-produktioner.

Bästa gästinhopp: REZ (”Blessings”). Sätra-rapparen har hittat en härligt tillbakalutad UK-vibb som han kombinerar med fyndiga rader.