På plattan “Äktah Fukking Hiphop” tar Aliammo med oss på en färd djupt in i storstädernas förorter. I låtar som “Ödet”, “Ghettobarn” och “Gatan” blir vi mer och mer upplysta kring den frustration och känsla av hopplöshet som genomströmmar den ouppmärksammade individen i samhället. Aliammo beskriver i bland annat sina låtar “Faller Snabbt” och “Yaki Da” erfarenheter från en tuff vardag i hans hemstad och tar oss lyssnare till en plats där hopp och lycka inte ser ut att vara inom nära räckhåll. En djupare insikt får jag också i hur Aliammo själv kämpade för att kunna ta sig dit han är idag, samt hur alla motgångar till slut blev ett normaliserat skeende. Albumet och Aliammos styrka är att han vänder sig till och talar för de som inte alltid har haft optimala förutsättningar i livet. Budskapet är tydligt; han vill belysa de hinder han fick bearbeta sig igenom, i hopp om att han en dag framöver ska han kunna underlätta för någon som idag befinner i hans  situation. Resultatet blir att han släpper ut den ilska han har burit på över tid. I “Svenska Ghetton” med Abidaz tydliggör han hur droghandel och brist på hjälp har format utanförskapet i ett flertal av våra förorter. Med ett starkt fokus på att ha hamnat i utkanten av samhället blir det aggressiva temat och ilskan mot sin omgivning i vissa fall förutsägbart, vilket jag upplever skymmer det budskap som han vill förmedla i många låtar. Faktum kvarstår, att det är ett känsloladdat album som har potential att tilldra sig jubel bland fansen till kontroversiella rubriker hos kritikerna. Äktah Fucking Hiphop!

Bästa låt: “Faller Snabbt” ft Chrippa (Södra Sidan)

Bästa produktion: “Ödet”

Intressant text: På “Faller Snabbt”: