Följ @kingsizemag på Instagram för bild- och videouppdateringar från Öland Roots, med vår skribent Maxwell Mandela på plats.

Mapei

Öland Roots har tidigare haft inslag av hiphop som en avstickare till reggae. Förra året var det Redline Recordings som kom med en namnkunnig trupp till festivalen. I år har den crossovern gått till Mapei som har ett betydligt mer soul influerat sound. Mapei som var lite fundersam över varför de hade valt att boka henne på en reggaefestival konstaterade snabbt att en sak var säker att här finns det åtminstone inga rasister. Det verkade som att hon kändes sig hemma på festivalen för hon det såg då ut som att hon hade riktigt roligt på scen när hon hänförde publiken med hennes själfulla röst som påminner om Ms. Lauryn Hill. Dok så förlitar hon sig inte bara på rösten utan lägger ner över mycket själ i vartenda moment under hela konserten. “Don’t Wait” låter lika bra live.

Romain Virgo 580x345

Romain Virgo

Romain Virgo är den andra stora internationella artisten att inta Stora Scenen på Öland Roots. På många sätt kan man dra paralleller mellan honom och gårdagens stora namn Tarrus Riley. Det är två artister som de allra flesta som kan reggae något känner till – reggae-ambassadörer. Likaså har de en mängd singlar som redan nu kan kallas ses som tidlösa klassiker. Visst låter detta perfekt upplagt för en festival men baksidan är förväntningarna blir skyhöga och publiken behöver så mycket mer energi för att imponeras på. Just den energin levererade Romain Virgo. Det märktes av att han gav sitt allt på scenen och publiken svarade honom med oändligt kärlek och dans. Till och med så att han fick Tarrus Rileys konsert att blekna. Stort Big Up Till Romian Virgo som kom med ett vinnande inställning som tog oss hela vägen.

betyg_4,5
helt-off-oland-2015-LS

Helt Off

Till skillnad från andra festivaler är Öland Roots en nationell festival med enstaka inslag av internationella artister. Publiken är främst där för att se svenska artister. Det blev väldigt tydligt när Helt Off klev på scen och fick en mottagning väl värt ett av Sveriges största reggaeband. Applåder som fortsatte att ösa över dem under hela spelningen. Som utlovat spelades nytt material från deras kommande album ”Riktigt Riktigt” bland med både gammal och tidlösa klassiker. Vi saknade deras broder Timbuktu. Hade varit så ballt men i hans frånvaro kom istället Promoe och bidrog med sin flavour till konserten. Med sin skånska roots-funkiga stil levererade dom den bästa festen!

// Maxwell Mandela