Följ @kingsizemag Instagram för bild- och videouppdateringar från Bråvalla Festival 25-26:e juni.

Konsertrecensioner – Bråvalla Festival, torsdag:

Linda Pira (Scen: Luna)

Att det är molnigt och mulet spelar ingen roll. Att klockan enbart slagit ett kvittar. Med ens försvinner saknaden efter en extratröja när Queen Pira välsignar scenen. Hon är stjärnan och detta är hennes show! Hon är energisk, glad och börjar med ett hårdare tempo (Matriarken) och gör en mjukare övergång (eld blir glöd).
Scenen fylls ut av fyra dansare, och familjemedlemmar från Redline: Stor samt Allyawan. Dj-Salla står bakom skivspelaren.  Det märks tydligt att hitlåtarna Bang Bang & Knäpper Mina Fingrar är favoriterna bland publiken.

Men trots att Linda Pira berömmer publiken genom hela spelningen kan jag inte låta bli att skämmas lite. Publiken är halvlam och de kan inte texterna. När micken riktas ut mot dem blir det knäpptyst. Samtidigt är det för många armar som pekar söderut när de egentligen ska upp mot skyn! Det kanske beror på att festivaler har en bred målgrupp, alla är inte insatta i alla artisters musik. En annan orsak kan vara att hon öppnade Scenen Luna(13.00). Men kärleken övervinner allt och efter all kärlek Queen Pira sänder ut börjar publiken( längst fram i mitten)komma igång, bilda en ring och dansa. Den typ av hype som Linda Pira faktiskt förtjänar.

Sammanfattningsvis var det en grym show. Linda Pira satte alla verser, var fokuserad, glad, energisk och kärleksfull.

//Mariana Benyamin Sir

betyg_3

Angel Haze (Scen: Luna)

* Inställt *

Joey Bada$$ (Scen: Luna)

En mikrofon och skivspelare räcker gott för Joey Bada$$ när han med Statik Selektah direkt tar kommandot över Lunascenen med en  tillströmmande publik på något tusental personer. Energin som utstrålas  från scenen, boombap-hiphop när den är som bäst 2015, lockar över festivalbesökare från andra scener och i solskenet är känslan av ett parkjam i NYC inte långt borta. Efter ett tungt 90s-medley bjuder Badmon in till en ljuv blandning av Pro Era-material och solospår.

Nyck Caution får även plus i kanten för ett förtjänstfullt jobb som hypeman. Måhända flyter urvalet av låtar ihop något men “Christ Concious” och “Hardknock” är favoriter som öppnar för vevade armar i luften. Icke att förglömma den fina hyllningen till Capital Steez och hymnen till J Dilla. Joey Badass har sannerligen både kunskapen om och respekten för fornstora dagars magi, i en sällsynt kombination med växelvis progressiv/retrospektiv musikalisk ambition ytterst få rappare tangerar idag. Det här är bara början på en era där en ung klick New York-rappare reclaimar soundet av hiphopens glansdagar.

// Tobias Carlsson

A$AP Rocky (Scen: Luna)

Att framföra ny musik från ett album som enbart funnits ute i en månad är vågat. Speciellt när du står inför en festivalpublik, en festival med ett utbud av olika genrer och i synnerhet när du (rent kommersiellt) inte är huvudakten. Men ikväll visade ASAP Rocky tillsammans med publiken att det är möjligt! Alla ville se honom. Alla. Den inramade ytan mellan kravallstaketet, avsedd för ASAPS publik var för liten. Området nådde sin maximala kapacitet och spärrades av. Människor fick ställa sig i det leriga gräset på fältet (en bra bit ifrån scenen) för att få uppleva Harlem-stjärnan live.

Inget ASAP fan glöms bort när han framför ett spelschema kombinerat och anpassat för ALLA hans fans.  Vi får höra låtar från At.Long.Last.ASAP men även äldre guldkorn. Vi får både Holy Ghost och Goldie, vi får Peso och Fucking Problem. Vi får M’s! Det absoluta bästa framförandet var utan tveka 1 Train, där han dessutom plockar in Joey Bada$$ på scenen som får lägga sin vers. Att få se det live var helt fantastiskt! På scen ackompanjeras han av fler medlemmar från kollektivet ASAP Mob samt sångaren Joe Fox.

I sin helhet är ASAP glad och passionerad. Men kärleken för publiken ökar inte förrän fram mot mitten av konserten. Showen var grym och samspelet mellan artisterna gjordes snyggt: Scenen var livad och händelserik under hela spelningen. Alla fick sig en upplevelse, även de som stod i leran.

//Mariana Benyamin Sir

Följ @kingsizemag på Instagram för bild- och videouppdateringar från Bråvalla Festival 25-26:e juni.