Följ @kingsizemag på Instagram för bild- och videouppdateringar från Bråvalla Festival 25-26:e juni.

Wu-Tang Clan, Bråvalla Festival 26/6-2015:

Trots att gruppens populäraste rappare inte kunde medverka (Method Man, RZA, Raekwon) blev stämningen galen så fort klanen klev på scen och inledde konserten med  ”Bring Da Ruckus” för att sedan fortsätta med ”Da Mystery of Chessboxin’ ”. Vi fick uppleva Ghostface Killah, GZA Masta Killa,U God, Inspektah Deck, Cappadonna och Dj Mathematics live.   Musikutbudet bestod till större del av låtar från ”Enter The Wu Tang (36 Chambers)” som släpptes 1993. Som mest hypad blev publiken när de fick låtarna : ”Wu tang clan Ain’t nothing to fuck with”, ”Shame on a Nigga” samt ”C.R.E.A.M” i rad.

Den kritiska punkten som bör lyftas upp är samspelet mellan artisterna.  Vissa var mer engagerade, livliga, underhöll publiken och vågade komma oss nära medan andra höll sig på avstånd. Det fanns inte heller en bra dynamik mellan alla gruppmedlemmar denna eftermiddag och det syntes tydligt. Tyvärr.

Wu-Tang Clan är en legendarisk grupp, en av hiphopens absolut mest hyllade. Kvällen innan var nykomlingen Joey Bada$$ ett livs levande bevis på det. Men handen på hjärtat så sved det lite när klanen gick upp på scen och jag insåg att varken RZA eller Raekwon fanns på plats. Officiellt var det sagt att Wu minus Method Man skulle uppträda. Detta till trots. Wu- Tang is forever. Kan inte musiken framföras av Meth, RZA , Rae eller ODB så sprids den av andra klanmedlemmar. Vi lärde oss att Wu’s musik inte bara är tidlös, den är odödlig.

// Mariana Benyamin Sir

betyg 3,5