Nelly intar ett glest befolkat Debaser Medis på tisdagskvällen och vid sin sida har han ena halvan av St. Lunatics, brodern City Spud samt Ali som får agera hypemen denna kväll. Nelly har varit i gamet i drygt två decennier. Den amerikanska artisten är karismatisk och har, icke att förneka, en galen star-quality. Att publiken på Debaser är som den är (typiskt svensk och inte allt för livlig) tacklar han professionellt och låter sig inte påverkas det minsta. Till sist lyckas Nelly med hjälp av sina scenkompisar att få igång publiken. På scenen är en skärm uppsatt och samtidigt som han framför låtar visas musikvideon på skärmen, vilket verkligen fångar upp publiken och förstärker nostalgikänslan. För det är precis vad Nelly är för de allra flesta. Nostalgi. Låtar som “Ride Wit Me”, “Dilemma”, “My Place” och “Hot In Here” är kvällens guldkorn. Mindre bra är däremot rösten som låter gäll och sliten. Plåstret på kinden har han inte med sig denna gång utan istället har han lyckats öva in “the shmoney dance” som han kör med jämna mellanrum. Jag föredrar plåstret.

Bästa låt: “My Place”, just när den livliga konserten börjar närma sig sitt slut charmar Nelly publiken en näst sista gång med den klassiska R&b-hitlåten.

Vi minns: När Nelly plockar ut en tjej i publiken som viftar med en St Louis-tröja. Hon får komma upp på scen och framföra Kelly Rowlands del i “Dilemma” tillsammans med Nelly.

Publiken: Det var lite ont om publik. Vore det inte för energin som Nelly tillförde publiken så hade det troligtvis varit ganska tyst på Debaser.