Igår stod Kendrick Lamar återigen på vår scen i Stockholm, om än större denna gång jämfört med sist. En person vars konst inspirerade varenda en av mottagarna att se Goliath i ansiktet oavsett hur stor han är, och inte backa. På gatorna i USA marscherar folk fortfarande till slagorden “We Gon Be Alright”. Kendrick, nu en revolutionär, från att ha blivit nekad av Grammy’s till att bli hyllad av Grammy’s. Ingen kan förneka det längre, hans närvaro fyller alla rum där våglängder och frekvenser kan komma att finnas. All smärta, glädje, styrka, svaghet, lycka, depression, excellens och intelligens av hans folk koncentrerad till en individ. Kendrick Lamar formades till en kraft, en kraft som drog till sig omgivningens fokus och energi likt en singularitet.

Globen under lördagskvällen var ett perfekt exempel på detta, K-Dot kontrollerade publiken exakt som en dirigent. Ljudnivån följde hans armar, och det är något han helt och hållet förväntade sig ifrån oss. Med Kung Fu Kenny i bakgrunden bevittnade vi ett framträdande utan dess like. Inte för att själva konsertens upplägg var något extravagant, och inte heller inte för att scenens uppbyggnad var något vi inte hade sett förut. Men för att Kendrick Lamar inte längre var i Los Angeles där han redan krönts. Utan han var i Stockholm där han fick en ung publik att se ut som våra hängivna svenska hiphopfans gjorde när dem såg Nas för första gången. Jag menar, kolla bara på Instagram det senaste dygnet. Det GÅR inte att få en hype hiphop-publik på en scen som Globen. Det ska inte gå! Vi har sett det och gnällt på det för många gånger förut. Jag minns att bara för några år sen stod jag och skämdes när vi hade “Watch The Throne”-turnén här och publiken inte kunde ETT ord från “Public Service Announcement”. Men igår rappade Globen hela första versen av “HUMBLE.” acapella. Jag repeterar, HELA första versen av “HUMBLE.”, ACAPELLA.

Gårdagens framträdande är utan dess like på grund av Kendrick, som har påverkat världen som ingen annan. Kung Fu Kenny, ett alter ego som egentligen inte är ett alter ego har nu samlat all sin makt och genom läran från inspirationen till alter egot och meditation tämjat energin och harmoniserat den. Han är nu ett med makt, kring hur den härstammat och varför den är hans. Han är kung över riket, kung över kulturen och han var sannerligen kungen i Globen. “Know the truth it will set you free”, Kendrick Lamar är den mäktigaste hiphopartisten på planeten i form av omgivningspåverkan.

Bästa låt: Damn, fick inte höra min favoritlåt “FEEL.” från plattan, men “Bitch Don’t Kill My Vibe Remix” var helt klart min favorit från kvällen.

Publiken: Väldigt blandad i form av unga samt äldre lyssnare och helt klart den bästa hiphop-publiken vi har haft på Globen.

Detta minns vi: Som tidigare nämnt, när hela publiken rappar hela första versen av “HUMBLE.” acapella. Rysningar.