På Facebook hade Sebbe Staxx skrivit dagen innan där han hoppades på att få se 10.000 personer i publiken på Gröna Lund. Det var inte riktigt så många (8000 enligt Gröna Lund – imponerande!), men intresset var ändå så pass stort att man fick flytta spelningen till den stora scenen på Gröna Lund.
Det var en förväntansfull publik som väntade Kartellens enda icke-fängslade medlem: Sebbe Staxx, samt en hel hög med vänner från den svenska hiphopeliten. Publiken var blandad och man kunde se unga som gamla framför scenen. Efter lite uppvärmning av årets DJ på Kingsizegalan (DJ Black Moose) var det då dags för showen som folk hade längtat efter.

Publiken hänger också med på noterna i de flesta låtar och att många refränger körs med hjälp av playback är inget som stör folket på plats. En publik som förmodligen inte var skotträdda, med tanke på antalet pistolskott och bomber som släpptes från DJ-båset – vilket liksom hör till en show som denna.
Hela showen börjar också komma igång ordentligt med ”AM43” där Sebbe lägger en tung vers och bland annat Lazee gör ett kort, men bra, inhopp på scenen. En av många gäster denna kväll. Man betar av Nationalteatern-hyllningen i ”Nationalteatern” på ett bra sätt och man ser hur Sebbe njuter på scenen. Han berättar hur han brukade hänga på Gröna Lund när han var liten och att det alltid varit en dröm att stå på just denna scen där han själv sett sina idoler uppträda. Det känns genuint och hans leende når ut till varenda själ i publiken. Jag tror till och med polisen som står bredvid mig på presshyllan och filmar ner på publiken (det hör väl till nu för tiden?) log lite, fast jag är inte säker…

Tillsammans under kvällen har Sebbe under många låtar stjärnskottet Lani Mo från Göteborg, som löser sidekickjobbet alldeles utmärkt och levererar dessutom mycket bra när det är dags för hans egna verser.

Efter lite snack om SD (de hade nog inte många väljare på plats denna kväll) drog man igång ”Tystas Ner”, som är en banger av rang. Tyvärr så är mickarna lite felinställda (något som återkommer under ett par akter) och när Fille kommer ut så är micken helt avstängd bland annat. Nimo kommer dock in efter och gör ett kanonjobb, toppat av Adam Tenstas klassiska vers som han kör acapella.

Sebbe plockar ut sina brorssöner på scen och pratar lite generellt om och till alla ungdomar på plats. Jag uppskattar verkligen denna sida hos Sebbe, där han säger: ”om jag kan lyckas och stå på den här scenen, så kan ni göra det! Ge aldrig upp!”. Detta bemöts av ett tacksamt jubel, som dock toppas av det falsettskrik som kommer när Dani M går ut på scen…

Dani M kommer ut med Fjärde Världen-ikonen Matte Caliste och man kör ”Vid min sida” på ett mycket bra sätt, med en grym publikkontakt där man går ner och ut i publiken till densammas glädje.

Det är som sagt många gäster under kvällen och det är svårt att bedöma helheten när det är så många olika rappare med olika stilar och med olika förutsättningar (grymma Abidaz med crew hade för låga mickar för att göra dom rättvisa t.ex.). Men att se Kartellen, Abidaz, Myrna, Lani Mo, Dani M, Maskinisten, Aliammo (som fick äran att inleda konserten), Fille, Lazee, Adam Tensta, Syster Sol, Nimo, Chrippa från Södra Sidan och många fler – är mäktigt.

När sistnämnda kör ”Ställ dig upp” tillsammans med Sebbe så är det som allra bäst under kvällen, tillsammans med sköna ”Skriker ut”. Skön är också stämningen när Syster Sol kommer ut för ”Min bästa vän” som Sebbe dedikerar till sin fru som står med honom på kanten av scenen. Förutom fru och brorsbarn så finns även pappor i publiken. DJ Black Moose ger en shoutout till sin pappa som lärde honom att DJa, Sebbe ger en shoutout till sin pappa som lärde honom att skriva rim och Lani Mo ger en shoutout till sin pappa som är i Göteborg och kör buss, säger han och skrattar till lite kärleksfullt.
När showen börjar närma sig sitt slut så kommer då låten som hela Gröna Lund har väntat på – ”Mina Områden”… och ingen blir besviken. Sebbe har varit i bra form hela kvällen men ger nu sin sista energi och tillsammans med Dani M och uppbackade av DJ Black Moose och Lani Mo får man hela Gröna Lund att KOKA! Alla händer är i luften och varenda människa i publiken kan orden till en av de största hits vi haft i svensk hiphop på senaste år. Stämningen är så bra att gänget beslutar sig för att köra hela låten en gång till. Dubbel njutning för alla som tagit sig ut till Djurgården denna ljumma sensommarkväll.

Se även bilder från spelningen nedan! (Foto: Marko Holmgren)

[pgallery id=”F9KQ162M95″ /]