Man kan lugnt säga att förväntningarna ligger i luften när Joey Bada$$ ska göra sin första spelning i Stockholm sedan Kingsizegalan 2015, efter två inställda gig däremellan. Med hjälp av kollegorna Aaron Rose, Chuck Strangers och inte minst en lysande IDK är publiken minst sagt varma i kläderna när Badmon kliver in till öppningslåten ”Rockabye baby”.

Det är egentligen märkligt, på samma sätt som med Kendrick Lamar fast på en mindre skala, att Joey Bada$$ ändå har en så pass stor och ung publik som han har. Sedan debut-mixtejpet ”1999” från 2012 har han kanske mer än någon rappare gått i bräschen för ”the golden era” och anammat nostalgisk boombap i sitt sound och uttryck. Något som ligger ganska långt ifrån det vi idag kallar modern rap.

Kanske är det framförallt 2017 års album ”ALL-AMERIKKKAN-BADA$$” som skapat en gemensam grund för de som gillar rap och hiphopmusik. Ett album som sammanför själen hos Tupac Shakur med Biggies flow och MF DOOMs intrikata rimscheman. Kanske är det inte så konstigt ändå.

De som är på plats på Nobelberget gör det i alla fall tydligt att de älskar Joey Bada$$, som bjuder på ”Paper Trail$”, ”Big Dusty”, ”No. 99” och ”Christ Conscious” från debutalbumet ”B4.DA.$$” och går hela vägen tillbaka till mixtejp-höjdpunkterna ”95 Till Infinity” och låten ”Waves” som han skrev när han var 16 år gammal. Men det mesta handlar ändå om det senaste albumet, som i princip spelas i sin helhet och som en tacksamhetsgest för publikens energi får vi höra både ”Amerikkkan Idol” och osläppta låten ”Pull Up”.

Att Joey Bada$$ är en av de mest talangfulla rapparna vi har råder inget tvivel om. Det är lika tydligt live som det är på skiva. Men han är också en inspiratör och klok politisk kommentator trots sin ringa ålder. Under låtar som ”Temptation”, ”For My People” och ”Land of the Free” är det svårt att inte bli berörd. När han återvänder till Stockholm nästa gång står vi alla redo med öppna armar.

Bästa låt: ”Devastated”. Galet tryck på rapparens mest streamade låt.

Detta minns vi: Ursinnig rap som aldrig missar en stavelse och en genuin kontakt med publiken.

Publiken: Supertaggade från start till mål men hade kunnat ge mer kärlek åt de äldre låtarna.