Av Alexander Kihlström.

Nästa år är det 20 år sedan som Jeru the Damaja släppte sitt hyllade debutalbum “The sun rises in the east”. Det märktes också att publiken på Fasching varit med ett bra tag då snittåldern höjdes denna kväll. Det innebar dock inte en tröttare publik – tvärtom. Publiken hängde med i varje låt och det kändes mer som Brooklyn än Stockholm i vissa stunder.

Jerus låtkista är stor och han rörde sig snyggt från den ena fantastiska DJ Premier-produktionen till den andra, allt i symbios med publiken. Många rappare ser publiken som objekt men Jeru connectade hela tiden med folket. Han drog skämt och hela showen kändes som en grym stand up-rutin varvat med klassisk hiphop från 90-talet. En kille skrek att han sett fram emot att se Jeru i femton år, varpå Jeru svarade: “Dude. I’ve been coming here for 20 years!”. Jag hade heller aldrig sett Jeru live men jag är glad att jag gick dit. Det var en riktig show som ingen ville se ta slut. Höjdpunkten var helt klart klassikern “Come Clean” som Jeru körde tillsammans med en publik uppdelad i tre som sjöng/skrek med. Man fick gåshud.

Extra kul var det att Feven, som stod i publiken, fick en shoutout för att Jeru hängt med henne “since day one”. Han hängde också med folk efter showen och ägnade mycket tid åt att fotas och skriva autografer. För det är just det som är i fokus på en Jeru-konsert: interaktionen med fansen. Bland det bästa jag sett när det gäller just det. Fasching som lokal passar också väldigt bra för att få kontakt med publiken – något som Jeru tog till vara på till fullo.