Nu när TDE som kollektiv är på sin absolut högsta punkt i Nordamerika (i samband med Kendricks fjärde studioalbum), så är den yngsta TDE-sonen Isaiah Rashad ute och turnerar Europa. The Lil Sunny Tour, som han själv kallar den, landade igår kväll i Stockholm i samband med Red Bull Sound Select.

TDE-fans som varit med ett tag vet att Zay är väldigt unik, dels i det att hans potential är skrämmande hög och dels att han har det totala hiphop-paketet som skulle kunna resultera i K-Dot nivåer av kommersiell succé. Problemet som däremot uppstår är att hans musik, framförallt “The Sun’s Tirade”, ska lyssnas på enligt (Zays egna ord) i stekhet sol. Nästan så pass att man är nära solsting. Så hur framför man egentligen denna musik live i en mörk lokal utan liveband?

Jo, i Zays fall så gör man det lika autentiskt som om det vore en studiosession. Rashad mottog med glädje publiken in i hans värld och exponerade öppet hans självutnämnda brister och styrkor. Det var verkligen då jag till fullo begrep att det är det Isaiah Rashad alltid har gjort med sin musik. Förmedlat något äkta, delat med sig av sig själv till hundra procent. Och för fans som fortfarande pumpar “Cilvia Demo” så fusionerades några av dem äldre låtarna såklart in i The Lil Sunny Tour. Låtarna “R.I.P.”, “Kevin Miller”, “Heavenly Father” och West Coast-bangern “Shot You Down” lät helt klockrent och de smälte in i showen lika mjukt som en piggelin i fredags-drinken. Kärleken publiken hade för Zay visades på när han hämtade ut Hugh Augustine och höjde energin i rummet med “Tity And Dolla”. Publiken flög genast upp i luften, något vi också såg hos Schoolboy Q-fansen i höstas. Med samma halvt grova ton i rösten gick vi över till “Free Lunch” och “4r Da Squaw” där man nästan kunde känna solen steka en i ansiktet via Rashads energi.

Isaiah Rashad lämnade scenen i slutet av konserten ganska raskt, men på grund av den fantastiska stämning som han hade bidragit med tror jag knappast att det var någon därinne som blev det minsta besviken. Mina förväntningar på nästa gig i juni med AB-Soul är nu skyhöga då TDE bjudit på två superba spelningar det senaste halvåret.

Bästa låt: “Tity And Dolla” utan tvekan, se @Kingsizemag på Instagram för bevis!

Detta minns vi: “Meal ticket ticket meal ticket ticket comma huh..” Isaiahs refräng på “Free Lunch” som idag fortfarande ekar i huvudet.

Publiken: Den svenska TDE-publiken beskriver jag bäst med tre stycken amerikanska begrepp på L: Loud, Live, Lit. Trycket ifrån publiken håller hela giget utan några problem!