Konfettin svävar fortfarande runt under taket på Friends Arena när ”Party” tystas ner. Videoklipp på Beyoncé, Jay-Z och dottern Blue Ivy spelas upp på den gigantiska LED-kub som fungerat som en schweizisk fällkniv av lådor, skärmar och miniscener under showens gång. När sekvenser ur ”Lemonade” spelas upp i de korta garderobspauserna är enda gången publiken är tyst. Åtföljd av åtta dansare kommer Beyoncé tillbaka ut med bestämda steg och framför kraftfulla ”Freedom”, ”Survivor” och ”End of Time” på den lilla scenen i publikhavet som helt plötsligt förvandlats till en ankelhögt vattenfylld bassäng. Det är en enormt ambitiös show olik allt jag sett tidigare. Dramaturgin är uppbyggd kring ”Lemonade” som röd tråd, där de tillsammans med gamla låtar ryms och mixas ihop i ett handsytt livepaket kryddat med diskreta flörtar till bl.a. Clipses ”Grindin’” och Kendrick Lamars ”Swimming Pools”.

Beyoncé är en underhållare av yppersta världsklass. Men det är tydligt att hon 2016 är här för att göra så mycket mer än så. ”Lemonade” är inte bara hennes bästa album utan också en symbol för kamp – svart, kvinnlig och känslomässig kamp. Det sistnämnda förstärker också bilden av henne som en av de mänskligaste superkändisar vi har, trots hennes utomjordiska utstrålning och röst. En mänsklighet som hon som världens kanske största artist inte behöver visa – men som hon väljer att göra. I slutändan är det just det som gör henne till en ikon vi kommer minnas i många decennier framöver. Och frågan är om vi kommer få se någon som ens är i närheten av hennes livespelningar i en närstående framtid.

Bästa låt: ”Freedom” ackompanjerad av ett ursinnigt plaskande på den vattenfyllda satellitscenen.

Publiken: Minst 50 000 människor i alla åldrar som sjöng hela kvällen.

Vi minns: A cappella-allsången i ”Love On Top” och avslutande ”Halo” som fick knyta ihop säcken på en show som satte en helt ny ribba.