Killer Mike spenderar en dryg timme på Nalens magnifika scen, och inte för en sekund fattas utstrålning, engagemang eller kärlek till publiken.

Nalen borde bjuda på fler spelningar av lördagens magnitud, den näst intill sakrala inramningen lämnar lite att önska. De två höga pelarna som kantar scenen får en fet man från Atlanta att kännas som en frälsare av något slag. Eller en grekisk gud. Visst, det var kanske att ta i. Så strålande, om än strålande, var inte Killer Mike. Men jag vill belysa det faktum att Nalen, i allt från ljudsystem till toalett, personal, utsmyckning och läge är toppklass. Det gör det näst intill omöjligt för en rappare som Killer Mike att misslyckas med en spelning.

När Killer Mike också är på ett strålande humör, talar med publiken, hyllar sin fru(som är med på scenen), bjuder på små anekdoter emellan låtarna och visar sig vara en allmänt skön snubbe känns Nalen och lördagen ännu bättre.

Jag vet inte vad Killer Mike är mest känd för, men av stämningen att döma är det hans senaste album tillsammans med El-P. Ihop med El-P – avslöjade han under kvällen – har han spelat in sju nya låtar, och planerar att spela in en drös till. Så för de i publiken som njöt som allra bäst när han rev av Reagan och Big Beast bjöd kvällen på ett extranummer utan dess like. Som om det inte vore nog med vansinnigt bra acapellas, utmärkt skönsång av Phenoix Express You Make My Life A Sunny Day och ett långfinger till politiker och poliser och en rejäl ryggdunk till proletärer.

Synd dock att inte fler människor tagit sig i kragen och såg en av 2012 års bästa rappare live i en av Stockholms bästa konsertlokaler. Men de som hade tagit sig dit gjorde allt i deras makt för att Killer Mike och alla andra skulle trivas så bra som möjligt. Killer Mike sa det bäst: ”I’m gonna call my mom and tell her I’m not coming home, ’cus I got Stockholm Syndrome”.

[pgallery id=”BS53K6BC82″ /]

Text: Alexander Ferneus