Texten bygger på berättelser om den svenska skolan som hundratals ungdomar delat med sig av i samband med UR:s kampanj #tolvkommafyra.

”Mina krafter är slut och ingen orkar bry sig”, “Jag ville ständigt bevisa en poäng, att bilden ni har av mörkhyade från förorten inte var sann” och “Man vill bara skrika ut och hoppas att stressen och ångesten försvinner” är utdrag från några av de berättelser som har inspirerat hiphop-duon Mohammed Ali till de svidande raderna i låten Tolvkommafyra (Vem förstår mig).

12,4 procent – så många av Sveriges nior hade inte behörighet till gymnasiet förra året. Orsakerna bakom varierar, men grundanledningen är att vuxenvärlden sviker. I maj lanserade UR kampanjen #tolvkommafyra och bad tillsammans med Mohammed Ali ungdomar dela med sig av sina åsikter och upplevelser från den svenska skolan. Idag släpps låten Tolvkommafyra (Vem förstår mig) på kampanjsiten. Medverkar gör även 18-åriga hiphop-artisten Rosh. Producent är Masse Salazar.

– Vi har fått in över 300 berättelser via mail och sociala medier, ofta har det varit rätt tung läsning. Jag tycker att vi i texten har lyckats få fram många av de känslor som ungdomarna har delat med sig av, säger Mohammed Ryback från Mohammed Ali.

I samband med kampanjen sände UR också flera tv- och radioprogram för att lyfta fram de ungdomar som riskerar att hamna utanför. I musikvideon ser vi klipp från dokumentärserien Sverige sviker, där 16 ungdomar fick berätta sin historia.

– Med kampanjen Tolvkommafyra och de programserier som ingått vill UR bredda debatten om skolan. Vi vill ge en bild av de barn och unga som kämpar för att klara skolan, bortom statistik och undersökningar, säger Carl Sahlin, marknadsansvarig på UR.

Enligt skollagen ska alla elever få det stöd de behöver för att nå kunskapsmålen men varje år lämnar ca 12,4 procent av niondeklassarna, ungefär 12 000 elever, grundskolan utan att ha behörighet till gymnasiet.

Lyssna på Tolvkommafyra (Vem förstår mig) HÄR!

httpv://youtu.be/g-QmviAalD8