"...as a young rapper, Def Jam was the holy grail of hip-hop."

Den legendariska rapparen Snoop Dogg gör nu gemensam sak med sina forn rival Def Jam. Det lika legendariska skivbolaget som under 90-talet utgjorde en stark konkurrenskamp med Death Row har nu anställt Snoop som kreativ injektion och strategisk rådgivare, “a new role that will allow him to strategically work across the label’s executive team and artist roster”.

Draget blir också en i raden av lyckade entreprenörsinitiav från rapparens håll, då han tidigare producerat prisbelönta tv-produktioner och investerat i företag inom livsstil, mat och dryck, amerikansk fotboll och cannabis.

I en video där nyheten offentliggörs säger Snoop, medan Public Enemys “Fight The Power” spelas i bakgrunden:

“Now, you may wonder why, so late in my career, would I wanna work for Def Jam Records. Well lemme tell ya, as a young rapper, Def Jam was the holy grail of hip-hop. So when I got the opportunity, my main focus on Def Jam was to help the artists and give them love and wisdom and guidance and understanding, teach them some tricks that I learned in the game — to diversify their portfolios to be superstars.”

Han säger också att han kommer dyka in bolagets katalog och hjälpa artisterna på plats, hitta nya talanger och – kanske – släppa ett nytt album själv.

“I have had the pleasure knowing and working with Snoop Dogg for more than twenty years. Not only does Snoop understand what it takes to be a successful artist, he is one of the most creative, strategic and entrepreneurial people I know. Snoop has a genuine passion for the label and the culture, and we are all excited to have Snoop join the Def Jam Family”, säger Def Jams tillfälliga ordförande och VD Jeffrey Harleston.

Se klippet nedan!

Foto: Pressbild