Plan International kämpar för en rättvis värld som stärker barns rättigheter och flickors lika villkor. Det är en av världens största barnrättsorganisationer med verksamhet i över 70 länder. 2012 startade organisationen Studio Timbuktu tillsammans med Jason ”Timbuktu” Diakité. Studion är lokaliserad i en förort till Dakar i Senegal, och där får unga chansen att vässa sin musikfärdigheter samtidigt som de lär sig om sina rättigheter.

Nu lanseras musiktävlingen #passthemic där barn och unga får möjlighet att uttrycka sig genom musik och får kunskap om barns rättigheter. Flera kända artister, däribland Jason ”Timbuktu” Diakité, Mapei och Mary N’diaye är engagerade i projektet. Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige, säger i ett pressmeddelande:

“Musik skapar möjlighet att uttrycka sina åsikter, känslor och behov. Initiativet #passthemic ger unga en identitet, en röst och ett sammanhang att knyta an till ­– något som också är grundläggande rättigheter för alla barn”

#passthemic är en låt- och texttävling för unga mellan 10-19 år i Sverige, Senegal, Norge och Finland. Musiktävlingen vänder sig till alla som tycker om att skapa musik inom genrerna hiphop, soul, pop och singer-songwriter. Genom musiktävlingen ges möjlighet att uttrycka sig och sprida sin musik. Deltagare kan delta antingen med en låt eller en text och det finns färdiga beats på Plan International Sveriges hemsida att välja mellan och skapa en låt utifrån. Alla bidrag välkomnas och anmälan görs på https://plansverige.org/passthemic/

Tävlingen startade den 22:a januari och avslutas den 16:e mars. Vinnare utses av en namnkunnig jury, däribland artisterna Timbuktu, Jacqueline “Mapei” Cummings och Mary N’diaye. Jason ”Timbuktu” Diakité, initiativtagare till Studio Timbuktu säger vidare:

“För mig var musiken ett existensberättigande. Det var genom att skriva, spela in och få uppträda som jag kände en stolthet i vem jag var och hade ett värde som människa. Vuxenvärlden kanske inte alltid förstår hur viktigt det är för unga att känna att de har en röst, att känna att det de gör har betydelse.”