“The song may be playful and fun, but the underlying message is as real as it gets”.

Oavsett om man föddes på 90-talet eller 80-talet har man säkert hört Juveniles hit “Back That Azz Up”. Låten släpptes 1999 men har nu gjorts om till en pandemianpassad vaccinationsanthem. Sent igår släpptes videon till låten där vi också ser Mannie Fresh och Mia X.

I ett pressmeddelande säger Juvenile att han inspirerats att göra något positivt för sitt folk, däribland genom att visa fördelarna med att vaccinera sig.

“I just wanted to do something positive for my people and to stand in the front to show that I’m willing to sacrifice my life not just for me but also for my family. We don’t know what we’re facing right now but we really do all need to be vaccinated so we can continue to do our thing and survive.”

Även Mannie Fresh, som producerade originalet, uppmanar folk att vaccinera sig.

“Do not let your guard down. Get vaccinated. I did this project because I wanted to educate my people and I wanted us to live.”

Den omgjorda versionen och lanseringen av densamma är ett samarbete med företaget BLK, som är den mest populära dating-appen för svarta i USA. Där erbjuder man även ett “Vaxified”-emblem, som låter användare veta vilka potentiella flörtar som tagit sin spruta. Tillsammans med den Atlanta-baserade byrån Majority lanserades projektet för att uppmuntra fler unga människor att vaccinera sig.

“The song may be playful and fun, but the underlying message is as real as it gets”, säger Jonathan Kirkland, marknadschef för BLK.

I dagsläget har cirka 48% av USA:s befolkning vaccinerat sig mot covid-19 – drygt 157 miljoner människor.

Se videon till “Vax That Thang Up” och lyssna på originalet nedan!

65ba07add7a32f7b0a037f23