DMX musikförsäljning och streams ökar med närmare 1000%



 

 

Legender dör aldrig, även om deras fysiska närvaro på jorden har avslutats. Det manifesteras bland annat i den utsträckning som folk återvänder till artisters musik av nostalgiska och emotionella skäl efter deras död. Detta gäller inte minst DMX, vars musikförsäljning och streamingsiffror ökat med närmare 1000% sedan hans död i fredags den 9 april.

 

Tjänsten MRC Data har fått det till 75,7 miljoner streams, i form av både ljud och video, från den 9-10 april jämfört med 7,36 miljoner mellan 7 och 8 april. Rapparens fem mest populära låtar som skjutit i höjden på alla streamingplattformer är “Ruff Ryders Anthem” (973%), “X Gon’ Give It To Ya” (900%), “Slippin” (853%), “Party Up (In Here)” (941%) och “How It’s Goin’ Down” med Faith Evans (691%).

 

Enligt Chart Data intog även mega-hiten “Ruff Ryders Anthem” förstaplatsen på iTunes under fredagen. DMX avled tidigare samma dag efter att hans familj beslutat att avsluta hans konstgjorda andning. Innan dess hade han legat i koma efter en hjärtattack, som tros ha orsakats av en överdos.

 

Tidigare under veckan kom rapporter om att hans comeback album via Def Jam hann färdigställas innan hans död och att planen var att släppa det i sommar. Det ska också ha färdigställts en HBO-dokumentär om hans liv, detta enligt AllHipHop. DMX har tidigare avslöjat att bland andra Westside Gunn, Conway The Machine, Benny The Butcher, Lil Wayne, Snoop Dogg och Pop Smoke gästar albumet.

 

 

 

 

 

 

Foto: Ingrooves Music Group

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL