Det skandinaviska varumärket STIKSEN lanserades våren 2018 ett nytt alternativ inom produktkategorin kepsar. Målsättningen sades då vara att förändra synsättet på kepsar och därmed normalisera användning av plagget vid finare tillfällen.

Nu presenterar STIKSEN sin andra kollektion, och inkluderar nu även produkter riktade mot kvinnor med “The Summer ’19 Collection”. Den består av åtta kepsar i lätta material och fräscha färger. Grundaren Asim Khandker utvecklar i ett pressmeddelande:

“Tanken är att bolaget ska utmana status quo och ändra den generella uppfattningen om att den moderna kepsen är ett plagg relaterat endast till sporten och/eller olika subkulturer.”

Med utgångspunkt i skandinavisk streetwear i designen lägger STIKSEN stark betoning påk valitet och detaljer snarare än stora logotyper eller texter. Premiumkepsarna består av olika lättviktsmaterial anpassade för sommaren;exempelvis linne, bomull,viskos och polyester.Insidan täcks av bomull för den bästa möjliga bekvämligheten och passformen. Sex av kepsarna är av modellen ”baseball cap” med ett designat one-size-fits-allspänne, medan tvåav dem är av ”flat bill”-modell med platt skärm. Dessutom präglar en 24K guldpläterad STIKSEN-emblem kepsens vänstra baksida.

Försäljning sker via www.stiksen.com