Efter att adidas under hösten 2022 klippte banden med Ye har företaget gått tungt ekonomiskt. Det uppmärksammade uppbrottet ledde till att stora ekonomiska tillgångar frös inne och i början av 2023 rapporterade den tyska sko- och klädjätten en förlust på 1,3 miljarder dollar, som de till stor del beskyllde deras avtal med Kanye West för. I februari kom uppgifter om att adidas därför ingått ett nytt avtal med Ye, för att sälja de produkter i Yeezy-kollektionen som företaget fortfarande har i lager.

I slutet av maj började adidas släppa sina kvarvarande Yeezy-modeller. Enligt uppgifter skulle de nya skosläppen innebära intäkter på nära 25 miljoner dollar för Ye, men nu verkar beloppet bli betydligt högre. Enligt Financial Times ska intäkterna från det senaste Yeezy-släppet ha genererat adidas 565 miljoner dollar, varav nästan 85 miljoner dollar ska ha tillfallit Ye.

Adidas planerar också att donera drygt 9 miljoner dollar av Yeezy-intäkterna till organisationer som arbetar med att bekämpa rasism och antisemitism.

Sedan Kanye West signade det uppmärksammade avtalet med adidas 2016 uppges Yeezy-kollektionerna ha genererat företaget drygt 1,5 miljoner euro i årligt försäljning. Det motsvarar strax över 7 procent av deras totala vinst, enligt en uppskattning av Telsey Advisory Group. 

Nu väntas adidas lansera ett flertal ytterligare kvarvarande Yeezy-släpp under augusti. Bland annat kommer Yeezy 500 “Bone White”, som först släpptes under 2019, att göra comeback i butiker och på hemsidan under en kort period.

Foto: Mert Atlas Marcus Piggott