På det något oortodoxa släppdatumet nyårsdagen dök ”Bastards!” upp. Kingsize tog sig en pratstund om den nya skivan med två av dess upphovsmän: Erk och George Kaplan i Umeåbaserade Trainspotters.

Senast vi hörde av er var i samband med er debut-LP ”Dirty North” som
senare P3guld-nominerades. Vad har hänt sen dess?

Erk: Vi spelade väldigt mycket.

George Kaplan: Mycket kom gratis via p3guld-nomineringen. Men också
att folk känner till oss i större utsträckning. På mitt nya jobb var
det fyra personer som visste vilka Trainspotters var. Inte kanske för
att de lyssnar själva, men för att deras polare gör det.

Och så ni var på turné i Frankrike?

E: En kille kontaktade oss från Frankrike och sa att det skulle vara
kul att samarbeta. Det slutade med att han remixade hela albumet, tog
in gästartister och gjorde sin egen version: ”Nord Sale”. Jag frågade
om han inte kunde styra en releasefest och han svarade: jag har bokat
20 spelningar, kan ni komma i fem veckor?

GK: Vi var runt över hela Frankrike. Precis efter en spelning var det
direkt till bilen, köra hela natten, komma fram på morgonen, gjorde
soundcheck, sov några timmar, nytt gig. Det var väldigt punkigt, men
hur kul som helst! Mycket skate, mycket skratt, mycket graff, mycket
öl.

E: Det var mycket klubbspelningar. Men en spelning var vi förband till
Method Man.

Dirty North var ganska konceptuellt med den imaginära resan norrut.
Tänkte ni något liknande när ni började jobba med ”Bastards!”?

GK: Tanken är att det kretsar runt ett skate- eller snowboardtrick.
Första spåret heter ”Drop” och sista heter ”Stomp”. Skivan ska vara
som när man tar brädan och droppar in mot hoppet. Det ska vara varje
aspekt, allt som går genom i huvudet inför det här tricket. Ett trick
sammanfattar allt vi håller på med: man nöter och nöter, det blir
ultimat när man når målet: när man droppar in, sätter tricket, och
bara stompar det.

E: Alltså: man sätter landningen perfekt och bara glider vidare.

Alexander ”Academics” Juneblad har producerat hela ”Bastards!”. Kan ni
berätta lite om det samarbetet?

GK: Han är från Umeå. Från början producerade han åt ett
”rivaliserande” gäng. Så fick jag ett beat från honom på Myspace, och
på den vägen är det.

E: Det är så fett att göra grejer med honom. Han kan göra vilken musik
han vill. Han har släppt skivor på storbolag med en popgrupp men kan
samtidigt göra det här. Han har nyligen släppt sin egen EP, ”Parken
EP”. Allt som han gör blir så jävla bra.

GK: Ingenting på ”Bastards!” är samplat. Allt är gjort från grunden.
Det är kul att han sa: ”jag har gjort pop hela dagen. Nu vill jag göra
riktig boom bap”.

E: Vi är tacksamma att ha hela Random Bastards-familjen att göra det
med. Skulle vi spela in bara på instrumentaler skulle vi, några
kompisar och kanske några andra rappare gilla det. Men nu: spelar vi i
Umeå är det fullt. Det för att vi har hela den här grejen.

Random Bastards, ja. Vad ryms inom den ramen?

E: Vi släpper musik: som Trainspotters, Academics, Cleo, Käp och Uncle
Vernons ”Tjillin’ On Da Corner Down For Whatever Bros”. Vi kör
klubbar. Vi har en kulturförening. Vi producerar skate- och
snowboardfilmer. Och vi har en onlineshop och en fysisk affär.

För- och nackdelar i att släppa sin musik själv?

GK: En superfördel är att ingen någonsin säger åt oss vad vi ska göra.
Vi har helt artistisk frihet: hur vi ska släppa något? Vad det ska
kosta? Ingen säger åt mig hur jag ska vara – jag vill kunna vara
George Kaplan, det är bara en liten, liten del av mig – som jag vill
kunna spegla i rappen. Men: med backning från ett stort bolag kanske
det skulle vara lättare att få stora spelningar, festivalspelningar.
För att citera Organismen: att vara underground är bara en ursäkt för
att inte vara signad.

Ni kommer också att släppa skivan som en vinyl?

E: Dubbelvinyl, 180 gram. Dels själva albumet, dels med
instrumentalerna. Den innehåller gatefold med massa bilder, sånt som
vi inte har lagt upp på nätet. Instrumentalerna är exklusiva för
vinylen, vi släpper dem inte någon annanstans. Då kan vi lyssna själva
också, vi vill inte lyssna på vår egen rap men vi kan lyssna på
Alexanders beats, haha!

GK: Det här med att vi kan göra som vi vill och till exempel släppa
vinyler utan backning från ett stort skivbolag, det är något vi är
sjukt stolta över. Trots att vi kanske inte tjänar miljoner. Jag
knegar ju på ett lager. Folk kan säga: ”Jobbar du här. Går det inte
bra med musiken?”.

Text: Harald Broström

Foto: Christer Carlsson