John Landenfelt har rappat som Beväpnad Tjockis, Shazaam i gruppen Ri-Fa samt som soloartist. På senare år gör han även musik för barn under namnet Jompa och släppte i år albumet ”Världens bästa barnmusik”. Kingsize tog en pratstund med båda rapparna om deras sammanvävda, men ändå olika, karriärer.

(JOMPA)

Du är aktuell med ny skiva. Beskriv arbetet med “Världens bästa barnmusik”. Du samarbetar med Nassim Al Fakir på “Gå”. Hur kom det samarbetet till?
– Samarbetet med Nassim kom till genom att jag gästade hans konsertserie “Klara, färdiga, konsert” och efteråt frågade jag honom, helt enkelt. Nassim är vansinnigt talangfull och musikalisk och det kändes riktigt roligt att få jobba med honom. Skivan har växt fram genom att jobbat tätt tillsammans med GyllenRå som står för dom flesta produktionerna och vi har verkligen försökt satsa på att göra världens bästa barnmusik.

Det är inte helt vanligt att gå från (battle)rapkarriär med inriktning mot vuxen publik till att göra barnmusik. Berätta hur det kom sig att Jompa blev ett aktivt karriärsval.
– Haha. Jag tror i och för sig att varken Shazaam som battlerappare eller artist har så “vuxen” publik. Nä, skämt åsido, så föll det sig egentligen relativt naturligt eftersom jag har en bakgrund med att jobba som pedagog på förskolor. Många av Jompa-låtarna har börjat som ramsor på jobbet.

Jompa har gjort hundratals spelningar senaste året. Hur är livet på turné? Responsen från barnen?
– Det är galet roligt att uppträda för barn. Dom är sjukt engagerade, vågar släppa lös och kan verkligen vara 100 procent i upplevelsen att vara på hiphopkonsert. Det är högenergiska shower men varit en lugn turné annars eftersom att dom flesta gig är på morgonen.

Min fyraåriga dotter älskar dina bars, speciellt “basketboll / falukorv”-raden på “Gå”. Hur tänker du i textskapandet för barn?
– Jag tänker att det ska vara lärorikt, eller åtminstone positivt, samtidigt som det ska vara roligt och lite konstigt. Att skriva rader som får barn att skratta är egentligen väldigt likt att skriva battlebars till exempel, för det handlar om att balansera snabba oväntade poänger med tydliga målande förklaringar.

Vad tycker Shazaam om att få stå i skymundan på bekostnad av Jompa?
– Jag har alltid sett min rap mer som ett instrument. Hade jag spelat gitarr hade det inte varit konstigt att ha olika band, namn och genrer. Jag vill göra samma fast med rap. Jag älskar att skapa och mitt verktyg är rap. På senaste har det varit mycket Jompa men jag släppte en Shazaam-skiva i slutet av förra året och ett par låtar sedan dess, så helt i skymundan är det inte.

Jag såg dig battla (och vinna) mot Organismen i Malmö för 15 år sedan. Hur har John Landenfelt förändrats/utvecklats genom årens lopp om du får beskriva det själv?
– Det var ju ett helt liv sedan så självklart har jag förändrats och utvecklats ofantligt på vägen. Jag har haft turen, talangen och drivet att lyckas hålla mig relevant länge, utan stora hits, och fått möjlighet att uppleva så mycket coola saker och se mina drömmar uppfyllas. Overkligt faktiskt. Min musik nu för tiden, oavsett målgrupp, är mer prestigelös och jag känner mig fri att skapa hur och vad jag vill. Jag har även börjat jobba som låtskrivare med andra artister i blandade genrer och känner mig allmänt redo att experimentera ännu mer.

(SHAZAAM)

Du har rappat som Shazaam i över ett decennium, hur har han förändrats som rappare under dessa år?
– Rent raptekniskt har jag utvecklats enormt mycket och fortsätter hela tiden utmana mig själv till att bli ännu bättre. Jag försöker att inte stirra mig blind på views och streams längre, utan verkligen försöka bejaka det som fick mig att älska rapkonst. Nu för tiden känns musikskapande väldigt prestigelöst på grund av att så mycket av mina mål, som jag hörde var omöjliga, har jag lyckats uppnå. Så var mitt rappande kan ta vägen i framtiden vet man aldrig, men jag hänger på.

Hur skulle du beskriva skillnaden i approach mellan skivan ”R” (2014) och senaste albumet ”#MONSTERSKIVAN”?
– Jag har alltid älskat att jobba i albumform istället för enstaka singlar. Med skivan “R” gick jag ut för att göra min bästa skiva någonsin och även fast jag tycker att den fortfarande håller hög kvalité som skiva så känner jag att vi gick lite väl hårt in i konceptet kring bokstaven “R”. Det blev roligt och sammanhängande men jag målade in mig lite i ett hörn när det gäller låtteman och sånt, så när jag fick möjlighet att göra “#MONSTERSKIVAN” med Fronda tänkte jag ”nu jävlar!” Jag tycker också att vi lyckades göra min bästa skiva hittills då, men nu vill jag ju bara göra en ännu bättre.

Du börjar den skivan med raden ”Min pappa är starkare än din pappa”. Har Jompa inspirerat Shazaam en del sedan han föddes?
– Den raden är en referens till min gamla låt “Min pappa” för att förtydliga att “Min mamma” som startade ”#MONSTERSKIVAN” skulle vara som en del två. Men självklart så tror jag att allt konstnärligt skapande man gör påverkar varandra. Jompa har säkert inspirerat Shazaam till mindre svordomsfyllt språkbruk samt utmanat mitt freestylande enormt i och med att man måste censurera sig själv i realtid om man improviserar för barn, haha.

Du gör en hel del referenser till samtida amerikansk rap, som till exempel Eminems ”Detroit vs Everybody” och senast en variant av Slaughterhouse beat i ”Hammerdance”. Vad lyssnar du mest på i amerikansk väg?
– Nu för tiden är jag allmänt rätt dålig på att lyssna på ny hiphop. Det blir allt oftare singer songwriter-grejer, superproducerad pop eller gamla hiphop classics men jag har ju en soft spot för riktiga MC:s, rappares rappare, så jag håller alltid koll på till exempel Royce Da 5’9’’ nya grejer. Eminems nya skiva är ju helt up my alley.

Du samarbetade med Malcolm B på låten ”Eld Emoji” i fjol och ”#MONSTERSKIVAN” gjordes som sagt med Fronda. Har du några mer spännande samarbeten på gång?
– Ja, och “Eld emoji” är en personlig favorit. Malcolm är en skön snubbe och sjukt duktig rappare, men jag har inga mer samarbeten inplanerade nu. Jag älskar att göra musik med andra, men jag har nog valt att acceptera att jag tar min egen väg lite. Jag blir väldigt sällan tillfrågad för posse-remixer och så vidare, förmodligen för att jag har fått en slags ”utanför-trend-bubblan”-plats inom svensk hiphop. Så nu för tiden är jag inte heller så sugen på att jaga massa svaga feature-insatser för att låtarna ska få mer hype. Jag gör min grej. Om någon tror att dom kan hålla samma tempo och nivå eller har en fet vision för oss så skapar jag gärna med dom, men då får dom fråga.

Vem skulle vinna i en battle, Shazaam eller Jompa?
– Haha! Förhoppningsvis Shazaam men man vet ju aldrig. Shazaam är ju lite av en kaxig skitunge och det brukar Jompa kunna hantera rätt bra. Wow, detta blir mer och mer schizofrent märker jag.

Kan vi förvänta oss mer Shazaam-material inom en snar framtid?
– Jag vet inte riktigt vad jag kommer lägga fokus på framöver. Det viktiga för mig är att skapa. Men jag har gjort en ny EP och lite annat, så nytt material kommer alltid. Sen är jag även lite sugen på att göra en tredje gången gillt och ladda om under artistnamnet John Landenfelt, haha. Vi får se. Jag kommer garantera rappa i alla fall.

Intervju: Tobias Carlsson & Malkolm Landréus
Foto: Daniel Gyllander