Kingsize har testat multiplayer-mode en månad före release.

Den 4:e november släpps Call of Duty Advanced Warfare. Och om tidigare spel i serien agerar vägvisare pekar allt på att den nyaste kreationen kommer att bli ännu en dundersuccé.

Med Advanced Warfare tar spelserien det största klivet in i framtiden sedan Modern Warfare lämnade det andra världskriget bakom sig. I Advanced Warfares singleplayer-kampanj snörar spelaren på sig den före detta marinkårssoldaten Jack Mitchells kängor år 2054. Den största nyheten är givetvis de exoskeleton suits som gör spelare mäktigare och förändrar sättet att spela på, jag återkommer till det.

Sledgehammer Games har jobbat i tre år för att spelupplevelsen ska bli så adrenalindränkt som möjligt. Och det var action och innovation som Glen Schofield (Studio Head, Chief Creative Officer och Co-founder av Sledgehammer Games) ville lyfta när han besökte Stockholm och satte sig ned med Kingsize Magazine i samband med ett hands-on multiplayer-event.

“We put everything into this game and I’m proud of the team and the innovation. We have the Exoskeleton which changes level design completely.”

Schofields spelstudio har utvecklat en ny grafikmotor, ny rendering, animationer, fysik och ett nytt ljudsystem. Schofield sade även att singleplayer-kampanjen är längre än vad Call of Dutys kampanjer brukar vara.

Efter ett actionfyllt demo av singleplayer-uppdraget Traffic och en redovisning av Schofield blir det äntligen dags att spela multiplayer.

Det första som slår mig när jag sätter mig är att det tar lång tid att skapa en egen klass. Pick 13 systemet innebär att kombinationerna är fler än i något annat Call of Duty-spel. 13 val av vapen, vapentillbehör, perks, exo-färdigheter, Wildcards med mera. Vidare går det att välja mellan att spela som man eller kvinna, precis som i Ghosts. Jag väljer vapnet BAL-27, ett gediget assaultvapen med mediumvärden. Den som vill testa sin loadout före match kan göra det i ett shooting range-läge. I sin helhet är menyn mörkare och mer futuristisk. Mina förväntningar byggs upp allt mer medan jag bläddrar bland Iron Man-liknande body armors.

Väl inne i spelet är den mest påtagliga förändringen den exoskeleton suit jag har på mig. Jag kan göra ett jättehopp upp i luften och sedan dyka framåt, nedåt eller åt sidan medan jag är luftburen. Det finns ingen laddningsmätare att ta hänsyn till. Jag avfyrar granater av olika slag genom att rikta armen mot mina mål och trycka av, inga fler granatkast i stora bågar. De väl beprövade taktikerna som jag har använt mig av sedan första Call of Duty är plötsligt borta med vinden. Nu går det att flanka någon som är i ett rum genom att hoppa mot taket och mitt i hoppet störtdyka ned på fienden genom glastaket. Det går att skjuta sig i sidled bort från granater och ut ur byggnader där döden är för påtaglig. Att jaga en fiende har aldrig varit mer variationsrikt. Den jagade hoppar desperat framåt och skyddar sig mot mina kulor genom att blixtsnabbt dra upp en sköld.

Spelarens förutsättningar har omdanats då mer kraft och fler möjligheter är ett faktum. Även bandesignen har förändrats och vertikalitet är ett nyckelord. Spelare har fler rörelsemöjligheter, men spelet känns inte mycket snabbare än tidigare spel i serien för det. Det känns fortfarande som Call of Duty. De utökade fysiska förmågorna ger spelet en ny dimension men det blir stundtals plottrigt med så mycket hoppande. Känslan av att fler kills i Advanced Warfare avgörs på chans och inte på grund av färdighet infinner sig emellanåt.

Vapenmässigt ser vi morgondagens konceptvapen på crack. En av mina favoriter är EM1 i heavy weapons-klassen. Ett laservapen som låter underbart och skjuter en konstant röd laserstråle som bränner genom kött. Ett coolt vapen som känns gediget men som kan vara svårhanterligt på längre avstånd. Tac-19 shotgunen är även den älskvärd med sin råstyrka och unika baston.

För att omväxla och modernisera har Sledgehammer Games skapat vissa vapen som inte kräver några magasin, andra har inbyggda 3D-skrivare som tillverkar egen ammunition. Men bland själva vapenklasserna finns inga större överraskningar. det är sedvanliga karbiner och maskinpistoler som spottar projektiler som gäller. Bland projektilvapnen är pistolen RW1 en blivande klassiker. Likt The Golden Gun dödar RW1 på ett skott och har även en enda kula i magasinet. Klassiskt. I granatväg finns fyra dödliga granater och sex andra som tracking drone, threat grenade och EMP grenade.

Mer nytt i Advanced Warfare är levolution som innebär att slagfältet är dynamiskt och interaktivt. Mitt i multiplayerspelet på kartan Defender som tar plats nära Golden Gate-bron kommer en flodvåg som rasar över en del av kartan och dödar allt i sin väg. Det gäller att ha koll på horisonten. På kartan Recovery som utspelar sig vid ett vulkanobservatorium får vulkanen ett utbrott och spyr dödlig gas och stenbumlingar. I Biolab finns behållare med giftgas som fördelaktigt kan sprängas när fienden är i närheten. Dessa tre kartor samt Retreat, som är ett kinesiskt hotellresort, fick Kingsize prova på. Favorit blev garanterat Defender med sina solstekta bunkrar och öppna bandesign som får en att känna att allt är möjligt, om man har en exoskeleton suit. Totalt har Advanced Warfare 14 multiplayer-kartor, 15 i Atlas Pro Edition.

///Robin Herzog