IKEA i mobil inredningskollektion med engelsman.

Kingsize i samarbete med IKEA

För att hårddra det så brukar kanske inte fotbollskillar oavsett europeiskt land vara kända för att ta ut svängarna när det kommer till färg eller mönster, med ett undantag; matchdag och hemmalagets egna färger. Därför är det ganska intressant att den minst sagt färgstarke och mönstertokige engelske modeskaparen Kit Neale, som gör kollektionen SPRIDD i samarbete med IKEA i februari, faktiskt nämner detta som en inspiration i sitt generella arbete för tidningen FADER “if you go to a football match on Sunday, there´ll be one team in baby pink – or bright orange – or bright blue. It´s so beautiful”. Det är naturligtvis svårt att komma ifrån fotbollsreferensen för en som är uppvuxen i Peckham, men just SPRIDD handlar mer om andra London-typiska företeelser; subkulturer, musik och att flytta runt.

“SPRIDD är inspirerad av ungdomskultur och vad det innebär att vara ung. Ungdomsåren är en kaotisk tid för oss alla, och kanske den allra viktigaste. Den förbereder oss för livet” – Kit Neale

SPRIDD ingår i en serie av modesamarbeten och är ett sätt för IKEA att utforska nya områden och att lära sig saker. I kollektionen finns t-shirts, som sig bör i ett samarbete med en kläddesigner, men fokus ligger på flyttbara och roliga produkter som resemuggar och tallrikar i fältspatporslin som inte går sönder och tält, bagar och termosar. Printsen tar plats i all sin färgprakt, men om det faktiskt är så att Newcastle är ditt favoritlag och A Clockwork Orange din favoritfilm, så finns ju även den svartvita delen av kollektionen. På IKEA från den 10 februari, så långt lagret räcker!