spelindustrin-foto-unsplash-LS
Spelindustrins utveckling och väg mot digitalisering


 

 

Den som inte är insatt i spelmarknaden och som inte är en van gamer kan ha svårt att förstå den enorma utvecklingen som har varit, och som fortfarande pågår. Hur vi spelade 2010 är ljusår ifrån hur vi spelar idag, 2020.

 

Spelindustrin utvecklas i takt med att det kommer ny teknik. Den står nu inför ett stort generationsskifte och både Microsoft och Sony kommer att släppa nya spelkonsoler i slutet av nästa år. Förra året uppmärksammades flera andra skiften, vilka hintade om vilken riktning spelindustrin är på väg mot.

 

 

 

Speltrenderna 2019

 

Utvecklingstrenderna var många, men det var framför allt tre som stack ut och präglade hur vi spelade förra året.

 

 

Spelstreaming och livecasinospel

 

Spelstreaming var ett ord på mångas läppar under 2019. Både Google och Microsoft meddelade att de arbetade med att utveckla plattformar som skulle vara som Netflix för spel. Google släppte sin variant, Google Stadia, i november. Spelstreaming är däremot inte ett nytt koncept och det har använts inom casinobranschen i ett antal år. Casinospel streamas direkt i mobilen eller till datorn och behöver inte laddas ned till respektive enhet. Det enda som krävs för att spela casino på nätet är en stabil internetanslutning och ett spelkonto. Inom samma bransch har livestreaming av casinospel blivit ett populärt koncept. Detta är bordsspel, som roulette och blackjack, som livestreamas från ett fysiskt spelbord. Spelarens vy är densamma som om hen satt vid bordet, och hen deltar i spelet genom att interagera med dealern.

 

 

Spel i mobil

I takt med att mobilerna har blivit bättre och mobilnätet blivit mer utspritt har fler börjat att spela i mobilen. Det här är också en utveckling som har pågått under en längre tid. Spelutvecklare som tidigare inte har varit förknippade med mobilbranschen har börjat att utveckla mobilspel. En av de största spelreleaserna till mobilen gjordes i oktober 2019. Då släppte Activision sitt spel Call of Duty: Mobile till både iOS och Android. Att mobilspelandet växer beror på att mobilerna har fått starkare processorer och grafikkort. De orkar köra tuffare mjukvaror, samtidigt som de är enheter som spelare alltid har med sig.

 

 

Köp inuti spelen

 

Istället för att betala en dyr engångskostnad för varje spel präglades 2019 av spelabonnemang och köp som gjorde inuti spelen. Mobilspel laddades ned gratis och om man ville lägga till verktyg eller banor kunde man köpa dem för sig. Detta har bidragit till att spelaren har fått större kontroll över innehållet i spelet samt över priset. Det här konceptet, tillsammans med det växande intresset för streaming, tros leda till slutet för den fysiska spelförsäljningen.

 

 

Kommande trender

 

Under de kommande åren kan vi förvänta oss att utvecklingen av ovannämnda koncept och funktioner kommer att fortsätta. Mobilspelen kommer att bli fler och bättre. Spelstreamingen kommer verkligen att börja likna film- och musikstreamingen som erbjuds av Netflix och Spotify. Digitaliseringen förväntas leda till att fler företag ger sig in på marknaden för att distribuera spel, vilket kommer att pressa priserna. Förutom Microsoft och Google uppges Apple, Sony och Amazon arbeta på egna spelstreamingtjänster.

 

 

Det kommer med stor sannolikhet att vara lika många ljusår mellan hur vi spelar 2020 och 2030. Digitaliseringen är i full gång och det är sannolikt att det snart är ett minne blott att vissa spel endast kan spelas på särskilda enheter eller spelkonsoler.

 

 

 

spelindustrin-foto-unsplash-S

 

 

Foto: Unsplash

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL