Att lyckas med sin marknadsföring kan vara en utmaning för vilket företag som helst, oavsett vilken bransch som företaget verkar i. Här kommer vi titta lite närmare på vilka utmaningar det kan finnas för företag inom teknikbranschen att nå ut med sina produkter och tjänster. Faktum är att det är ungefär samma utmaningar som de flesta företag står inför. Men med kanske en avgörande skillnad.

För mycket fokus på digital marknadsföring?

Många teknikföretag är själva specialister på teknik och just digital marknadsföring. De är kanske duktiga på sociala medier och att nå ut via digitala kanaler. Risken är att man glömmer bort att de fysiska mötena kan vara avgörande för att nå ut till nya kunder. Med hjälp av profilprodukter som tygpåsar med tryck är det möjligt att skapa relationer med kunderna, relationer som kan vara hela livet ut. Det är betydligt svårare att göra ett personligt och bra intryck via digitala kanaler. Därför är det viktigt för företag inom teknikbranschen att helt enkelt inte bli för teknikfokuserade. Sociala medier i all ära – det är absolut viktigt att ha en stark närvaro på nätet, men det gäller att inte glömma bort de viktiga fysiska mässorna och mötesplatserna som inte är digitala. Det finns en rad olika mässor inom teknikområdet som kan vara avgörande att besöka för det företag som verkligen vill lyckas inom branschen.

Så når ni ut på mässan

Men att komma med en monter och visa upp sig på en fysisk mässa kan kännas som en stor utmaning. Särskilt för det företag som har specialiserat sig på teknik och digitala kanaler. Kanaler som kanske inte är så personliga. Det kan kännas svårt och intimt att möta människor ansikte mot ansikte och behöva förklara och beskriva företagets produkter eller tjänster. Det kan kännas betydligt bekvämare att sitta bakom en skärm och “skryta” om företagets framgånger – kanske på LinkedIn eller Instagram.

Men faktum är att det kan vara oerhört givande och stimulerande att möta kunder fysiskt. Ofta uppstår intressanta frågor och diskussioner med kunderna. Dessa diskussioner kan vara lärorika och leda till att företaget utvecklas i en riktning som du inte hade trott. Kanske får ni tips om saker ni kan förbättra – eller så förstår ni genom de frågor som ställs att ni behöver förändra eller utveckla vissa saker. Det kan handla om områden där ni är otydliga i ert koncept eller när det gäller vad ni erbjuder för USP, produkter eller tjänster.

Genom att träffa kunder och potentiella kunder fysiskt, skaka hand med dem, prata med dem och berätta för dem om era produkter eller tjänster kan ni vinna mycket förtroende. Har ni dessutom profilprodukter att dela ut så är det en stor fördel. Försök också att konstruera en monter som sticker ut från mängden, eftersom det kan vara svårt att synas på mässan bland alla konkurrenter.

När ni väl har en fungerande monter, som är lagom stor för era behov och som följer er grafiska profil är det dags att fundera på vad ni ska visa i montern. För det företag som säljer produkter som är små nog att ta med till en mässa är det förmodligen en självklarhet att ta med en uppsättning produkter. Kanske har ni någon nyhet på marknaden som ni är extra stolta över? Ta gärna med den och visa upp. Det kan vara inspirerande för blivande kunder att se att ni är i framkant inom branschen.

Ett vinnande koncept

Säljer ni tjänster så är det kanske viktigare att ha ett koncept som visar på ett tydligt sätt hur era tjänster kommer till nytta hos era kunder. Det kan handla om filmer, texter, bilder eller annat som samspelar och blir till en helhet. Hitta gärna på någon rolig tävling eller liknande som de som besöker er monter kan delta i. Då blir det mer dynamiskt och spännande att träffa er.

Förhoppningsvis kan de som besökt er monter få ett positivt intryck som de tar med sig hem. De kanske berättar för sina vänner om sitt besök i er monter och på det sättet sprids budskapet och ni vinner på sikt många nya kunder. Men det gäller som sagt att ha ett starkt och vinnande koncept.

65ba07add7a32f7b0a037f23