I november förra året lanserade Stormzy ett mångårigt projekt tillsammans med adidas kallat #Merky FC – ett program som syftar till att förbättra, förstärka och skydda mångfald inom fotbollsindustrin.

Arbetet med ett karriärprogram inleddes redan i januari i år och det första året med programmet såg 15 unga svarta personer få jobb inom fotbollsindustrin och områden som content creation, marknadsföring och försäljning. Nu, för det andra året, har antalet platser som erbjuds till programmet mer än tredubblats. Totalt ges 50 personer möjligheten att ta sig in i fotbollsbranschen.

Bland #Merky FC:s samarbetspartners fanns från början aktörer som Sky Sports, Premier League-klubbarna Manchester United och Fulham samt det digitala förlaget LADbible. Flera av dem har återvänt för det kommande året, men även nya partners som Arsenal FC, EA Sports och ITV.

Ansökningarna till #Merky FC är nu öppna för unga svarta personer inom åldrarna 18-24 år via deras hemsida.

Idén till initiativet kom efter att en rapport av Football Association visat på att engelska klubbar misslyckats med att fullfölja sex av åtta utlovade mål vad gäller representation inom fotbollsvärlden. Bland annat var endast 6,7 procent av chefsrollerna svarta eller mixade personer, trots att 43 procent av utövarna är svarta eller mixade. I en intervju kring detta sa Stormzy:

“That statistic is embarrassing. I don’t think it is anything short of embarrassing.

If you can see that representation on the pitch with all the players, then it should at least be backed up by people in positions of power, positions of influence outside of being an actual footballer.

Hopefully with what we’re doing we can drive a change.”

Foto: #Merky FC