DAZN köper samtliga rättigheter till UEFA Women’s Champions League


Se kampanjfilm med brittiska rapparen FLOHIO.

 

 

UEFA har för första gången låtit samla sändningsrättigheterna till samtliga matcher för UEFA Women’s Champions League. Nu står det klart att avtalet går till streamingtjänsten DAZN [da zone] som kommer att sända de kommande fyra säsongerna. Företaget samarbetar samtidigt med YouTube för att livesända matcherna gratis och äger även produktionsrättigheterna.

 

Under de två kommande säsongerna 2023–2025 kommer samtliga 61 matcher sändas live på DAZN samtidigt som minst 19 matcher kommer att finnas tillgängliga gratis på DAZN:s YouTube-kanal. Det fleråriga avtalet garanterar DAZN exklusiva rättigheter globalt med undantag för MENA- regionen (Mellanöstern och Nord Afrika) och Kina som har rättigheter att sända klipp och utvalda höjdpunkter. Avtalet är banbrytande när det kommer till sändningsrättigheter inom damfotbollen.

 

I samband med nyheten släpper DAZN idag en kampanjfilm med titeln “We All Rise, With More Eyes” – premiärfilmen på YouTube-kanalen för UEFA Women’s Champions League. Kortfilmen är regisserad av den flerfaldiga vinnaren Alyssa Bonni och den brittiska rapparen FLOHIO står för voice-overn. I den knappt två minuter långa filmen förmedlar DAZN:s sin långsiktiga vision om hur den ökade synligheten kommer att lyckas ta damidrotten till nya höjder.

 

– Vi är otroligt stolta över att vara den nya globala sändningsaktören för UEFA Womens Champions League och kan knappt vänta på att få börja samarbeta med Youtube och Google för att föra samman fans med sporten och dess stjärnor. DAZN grundades med ett syfte att göra sport mer tillgängligt. Och vad är inte mer lättillgängligt än att för första gången samla alla sändningsrättigheter hos en aktör och samtidigt sända dem gratis via YouTube? Vi ser också fram emot att förbättra produktionen av livesändningarna, utveckla vårt befintliga DAZN innehåll och skapa nya serier som kommer visa på den bredd och briljans som finns inom damfotbollen, säger James Rushton, Co-CEO, DAZN Group.

 

DAZN, YouTube och UEFA erbjuder fans att prenumerera på DAZN:s helt nya YouTube- kanal dedikerad till UEFA Women’s Champions League. Kanalen, som har premiär idag, kommer att samla alla matcher plus allt annat material. Med anledning av premiären visas idag också ett speciellt tillkännagivande av DAZN:s samtliga talespersoner. De kommer att berätta om sina tankar om avtalet och hur det kommer att påverka turneringen samt damfotbollen i stort. Sändningen börjar 15.30 och den går att ses live eller on-demand HÄR.

 

Se kampanjfilmen nedan.

 

 

 

 

Foto: DAZN

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL