Nike uppmanar “Don’t do it” i ny kampanj mot rasism


Med stöttning av konkurrenten Adidas.

 

 

Nike har under helgen delat med sig av ett budskap på sociala medier där man uppmanar amerikanska medborgare att ta ställning mot systematisk rasism sociala orättvisor. I videon gör man om sin ikoniska slogan “Just do it” till “For once, just don’t do it”, i samband med att våldsamma protester utbrutit runt om i landet efter George Floyds dödsfall i Minneapolis.

 

I videon syns texten:

 

“Don’t pretend there’s not a problem in America. Don’t turn your back on racism. Don’t accept innocent lives being taken from us. Don’t make any more excuses. Don’t think this doesn’t affect you. Don’t sit back and be silent. Don’t think you can’t be part of the change. Let’s all be part of the change.”

 

Budskapet har även delats av konkurrenten Adidas.

 

 

2018 gjorde Nike även en kampanj med Colin Kaepernick där man uppmanade folk att stå upp för det man tror är rätt, vilket bland annat ledde till ökade intäkter med 31% och ett Emmy-pris.

 

Se hela videon nedan.

 

 

 

 

Foto: Nike/YouTube

 

 



Publicerat:
Redaktionen



NULL