62429f791c0bfc1aba6ef852
Erik Lundin i samarbete med Mind och Triwa – för att få män att prata om känslor


 

 

Med syftet att skapa samtal och dialog kring psykisk hälsa har Triwa, till förmån för Mind, tagit fram en klocka som ändrar färg baserat på hur bäraren mår. Rapparen och artisten Erik Lundin är ambassadör för projektet, där överskottet går till Minds arbete för psykiskt välbefinnande för alla.

 

Den ideella organisationen Mind arbetar med kunskapsspridning, påverkansarbete och driver flera stödlinjer. På baksidan av klockan finns numret 90101 ingraverat. Telefonnumret går till Minds självmordslinje som är öppen dygnet runt, alla dagar på året.

 

– I vår statistik ser vi att trycket på självmordslinjen ökar i samband med julen. De senaste två åren har dessutom pandemin bidragit till ökad psykisk ohälsa. Bland många män finns en utpräglad tystnadskultur, vilket kan göra det svårare att prata om sina problem. Vi ser initiativet som ett oväntat sätt att lyfta en tabubelagd problematik i en målgrupp som är svår att nå, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

 

 

Erik Lundin kommenterar även samarbetet:

 

– Tystnaden bland män är ett massivt problem. Jag har själv sett konsekvenserna på nära håll. Vi måste hitta nya vägar till samtal och jag hoppas att det här initiativet kan vara en del i det, säger Erik Lundin, hiphop-artist och ambassadör för projektet.

 

 

Klockan, som går under namnet “Time to Talk”, har en temperaturkänslig urtavla som reagerar på användarens kroppsvärme, vilket kan ge en indikation på hur bäraren mår. Det är samma material som användes i så kallade ”mood rings”, som var populära under 90-talet. Syftet med den unika produkten är att belysa vikten av samtal och sänka tröskeln för att prata om hur vi mår. Samtidigt är det nytt sätt att samla in pengar och öka kännedomen för Mind. Den nya klockan har tagits fram exklusivt för projektet och överskottet från försäljningen går till Mind.

 

– Klockan som symbol är klassiskt manlig. Därför är det intressant att använda den som verktyg för att skapa meningsfulla samtal. Som klocktillverkaren har vi alltid strävat efter att bidra till verklig förändring och vi är väldigt stolta över att kunna stötta Minds viktiga arbete, säger Ludvig Scheja, grundare och creative director på Triwa.

 

 

Mer information om initiativet på www.mind.se/timetotalk. Den limiterade klockan “Time to Talk” släpps den 7 december på www.triwa.com

 

 

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Erik Lundin (@erik_lundin_swe)



Publicerat:
Redaktionen



NULL