Visst, nu råkade veteranen Petter släppa tre album just i år, men att 24-åriga Z.E nu släppt sitt andra album 2018 – helt independent och helt utan större medial uppmärksamhet – är förstås anmärkningsvärt på flera sätt. Den unga YouTube-generationen har förändrat, eller utgör åtminstone toppen av isberget på, klimatet som råder inom musikbranschen. Och i det är Z.E kungarnas kung.

Det intressanta med YouTube-generationen, om man nu vill kalla den så, är att de efterapar en helt annan aspekt av amerikanska rap än vad större svenska rappare gör. I det senare fallet handlar det mer om uttryck och sound, i det förstnämnda mer om arbetsmoral och frihet. Det mesta görs på känsla, utan (till synes) större eftertanke eller strategi. Med det har Z.E lyckats otroligt bra.

”Sverige vet” är ett ännu tydligare exempel på det än föregångaren ”Min penna blöder”. Det gör också att det blir roligare, mer oförutsägbart. Bortser man från hybrisen att rappa på knapphändig engelska på ”Boomerang”, är det kul att se Tensta-rapparen ta ut svängarna på låtar som ”Kungarnas kung”. Albumet kommer förmodligen inte utesluta Z.E från ”älska eller hata”-facket, men för de redan invigda är ”Sverige vet” en riktig godbit.

Bästa låt: ”Positiv”. Singeln från tidigare i år ger fortfarande ett leende på läpparna.

Bästa produktion: ”Sverige vet” (Straynané).

Bästa gästinhopp: Jiggz (”Ta plats”). Sättet Jiggz påminner om E-40 och lägger ad-libs gör detta till en av skivans bästa spår.

Bästa rader: ”Aldrig släppt någonting halvt, jag är känd för att va hel / grabbar tycker jag e salt, guzzar tycker jag kanel” (”Positiv”)

/Malkolm Landréus

65ba07add7a32f7b0a037f23