När Petter Alexis Askergren nyligen avslöjade nya jubileumsskivan ”9818” så framgick att riktmärket i skapandet varit debutskivans sound och estetik. På förhand kunde det tyckas vara en riskfylld väg att gå, när både hans egen musik och essensen av hiphop i många stycken förändrats över tid. Jag minns mycket väl intrycken från tidsperioden för genombrottet, eftersom jag var en av hiphopskallarna som hänfördes av “Mikrofonkåt” våren 1998 och senare såg Petter imponera på festivalen “Stocktown 98” i Tumba. Just känslan och autenticiteten från förr är bevisligen svårfångad idag – men Petter (och inblandade producenter) överbryggar och toppar i allt essentiellt glappet mellan dåtid och nutid på “9818”. Vi får ta del av förvånansvärd hunger på micken, med inlevelse och passion, i en retrospektivt mycket väl avvägd och balanserad albumskapelse. Det charmiga intervju-introt med en ung Södermalm-MC anslår en öppenhjärtig och ärlig ton. En signatur-banger av klassiskt Petter-mått med inledande ”Målar Bilder”’, lägger grunden för ett albumprojekt som överraskar positivt och i stort håller den utlovade ambitionsnivån. Självfallet får även det introspektiva, avskalade och melankoliska sin givna plats med ”Minnen III”, ”Vassa Armbågar” och ”Tunn Linje”, medan Thomas Rusiak-producerade ”Tårar” (RZA-samplade Wendy Rene till Wu-klassikern ”Tearz”) är en av skivans höjdpunkter text- och produktionsmässigt. Att just Rusiak, samt PeeWee och Eye-N-I, haft och har en nyckelroll i Petters framgångar råder det inget tvivel om. Alla tre Natural Bond-kollegorna lägger starka verser på ”Faller Av”, i en bitterljuv betraktelse där både framgångar och motgångar luftas. Skivan knyts ihop, i en upplyftande ”Vinden Har Vänt”-anda, med Collén-producerade ”48 Bars” där han förtjänstfullt reflekterar över en makalös musikalisk resa och karriär i övrigt. Petter håller verkligen fortet med ”9818” och positionerar sig än starkare, som en av få värdiga ”G.O.A.T.”:s inom svensk hiphop.

Bästa låt: ”Rusiak” – den musikaliska kemin mellan dessa två herrar är magisk.

Bästa produktion: Solnafostrade David Jassy (nu i fängelse på San Quentin i USA) två produktioner imponerar, även om Thomas Rusiak drar längsta strået med sina bidrag.

Bästa gästinhopp: Fevens comeback-vers på ”Tårar” ger mersmak.

Bästa rader: ”Tider förändras, klipper vänskapsband / jag värderar lojalitet där är en sak sann / från Slussen, Hornstull, Zinkensdamm, Vietnam / jag har sagt det förut, vill ha en gata med mitt namn…” (från ”Målar Bilder”).

// Tobias Carlsson