Gästas av Kendrick Lamar, Frank Ocean, Swizz Beatz med fler.

Man brukar beskriva hiphop som en kommunikation av trender, vilket också stämmer för majoriteten av industrins kontemporära artister. För den musikaliska innovatören Kanye West, hursomhelst, har det ännu inte konstruerats en ram stark nog att att fängsla hans omättliga kreativitet. Kanye Omari West’s sjunde soloalbum, “The Life of Pablo,” är äntligen här. Den senaste installationen av Mr. West’s genialitet är alldeles för brett för att kunna stämplas som hiphop, och beskrivs mer lämpligt som gospel, enligt dess skapare. Genom att förena varje levande generations starkast lysande stjärnor har Kanye West lyckats med något som många tvivlade på; han har återigen ändrat spelets regler.

Att beskriva “T.L.O.P.” som ett album känns undermåligt, och Kanye’s egna förklaring av albumet som en sonisk målning blir allt vettigare. Med intima och känsloladdade mästerverk likt “Ultralight Beam,” “Waves” samt The Weeknd-gästade “FML” kastas lyssnaren in i en tvetydig värld som är både mörk och ljus på samma gång. Med hjälp av innovativa produktioner är det lätt att ha översikt för texter som ibland får kämpa för att kunna accepteras, samtidigt som flera gästinhopp lämnar en viss uppgivenhet som resultat av deras ibland svaga, och ibland nästan obefintliga närvaro (André 3000, Yasiin Bey, Max B bland annat).

“The Life of Pablo” är ett testamente till Kanye West’s oändliga kreativitet, hans oförnekliga begåvning och modet som krävs för att utmana varenda norm som industrin för med. Den stundvis opolerade lyriken och övergångar som ibland tycks vara frånkopplade är inte viktiga. Det här är känsla.

Bästa låt: “FML”

Bästa produktion: “Ultralight Beam”

Bästa gästinhopp: Efter nästan fyra års väntan på ny musik från Frank Ocean finns det egentligen inga alternativ till hans avslut av “Wolves.”