Under åratal har Aki positionerat sig som en av de starkaste och viktigaste rösterna på svenska hiphopscenen, i spetsen för tioårsjubilerande Labyrint. Med officiella debutalbumet ”Skokartongen” följer han upp excellenta EP-serien ”Balkongvisioner” på bästa sätt; fortsatt textmässig skärpa, autentisk känsla och sedvanlig samhällskritisk agenda. Skivan bjuder på en uppfriskande variation över elva starka spår där vi återfinner både smärtsamt ärlig självkritik och det mer lättsamt humoristiska – allt framfört med Akis engagemang som knappast lämnar någon oberörd. Även om ”Säg Nånting” saknas i originalversion (en av 2018 års bästa låtar) så bjuds vi på en minst sagt ambitiös Salla-remix. Flöjtslingan på 2019 års proletär-anthem ”Dynamit” är medryckande och andas en kampvilja som alltför sällan hörs bland svenska rappare numera. Låtar som ”Alla Vill Ha Pengar” med Briz och Ivory-gästade ”Hon Är Träpstjärna” lär å andra sidan tilltala dansgolv och den trogna Labyrint-publiken landet runt. Ljudbilden har genomgående en imponerande bredd av influenser, (från golden era till trap) och visar återigen att Aki obehindrat bemästrar olika typer av produktioner, flows och teman. En MC i sin rätta bemärkelse helt enkelt. När 2019 summeras kommer detta projekt vara en av årets, ja till och med senaste årens, starkaste bidrag i albumkategorin. Även om Aki fortfarande säger pass på recensioner, priser och musikbranschens politik, så kvarstår faktum att skivan manifesterar svensk hiphop av högsta kvalitet med uppenbar klassikerpotential.

Bästa låt: ”Världen E Din”. En framtida klassiker.

Bästa produktion: Både Masse och Sai har flera guldkorn, bl.a ”Allt Cool” och ”Världen E Din”.

Bästa gästinhopp: Fille Danzas vers på ”Världen E Din” framkallar gåshud.

Bästa rader: ”Barn har fått leka lite, nu ä det skolstart, vill du gå i mina skor, dyker upp som skoskav / Så länge jag har ord kvar jag tog varje bokstav, du har ingen mening som en alkis i en juicebar….” (från ”Minns Du Mig?”)

/ Tobias Carlsson