Av Malkolm Landréus.

Svensk hiphop är vacker och levande. I allra högsta grad. Det syntes inte minst i de tusentals exalterade tonårsansikten i publikhavet igår, när Nästa Nivå drog igång invigningen till Ung 08-festivalen, numera under namnet We Are Sthlm. Det är en intressant observation att dagens ungdomar i hög utsträckning inte längre har glorifierade amerikanska artister och skådespelare som idoler, utan svenska killar och tjejer från Sveriges förorter. Det gör i sin tur att idolskapet blir tiofaldigt autentiskt och hundra gånger vackrare.

Svensk hiphop erbjuder en extra-familj för de som vill ha det; med en bestämd men kärleksfull fadersfigur i Aki eller Petter, en flummig favoritfarbror i Dajanko, modersfigurer i Linda Pira och Cleo, en syster i Lilla Namo och bröder i Malcolm B och Stor. Och den svenska hiphop-familjen levererade igår.

Först ut är Baba Recordings. Efter att kvällens hosts Parisa Amiri och Adam Tensta öppnat showen, med bl.a. accapella-versen ur ”Tystas Ner (Remix), springer ingen mindre än Petter ut på scenen. Han får snart sällskap av Skizz, Eye N’ I och Timbuktu för ”Kapitel 15-27 (Botkyrka)”, ”Kärlek, funk och solidaritet” och ”Början på allt”, för att sedan släppa in Lilla Namo och Jaqe som båda gör ett utmärkt jobb på scenen. ”King” spelas självklart, med en ny, snygg, touch där de båda sistnämnda lägger varsin vers tillsammans med Petter.

Efter att Baba Recordings väckt publiken till liv, visas trailern för Nästa Nivå-dokumentären som kommer ut i höst och resultatet ser riktigt spännande ut. Tyvärr uppstår en del tekniska svårigheter vilket resulterar i en längre paus där publiken får underhållas så gått det går, innan Mack Beats och Hemmalaget äntrar scenen. Simon Emanuel och Dida (1999) är först ut för att sedan ge plats åt kvällens första Nästa Nivå-talanger 14X (Gabbe G och Rawda). Och som de gör det. Med en enorm pondus och självsäkerhet presenterar de sig för hela Kungsträdgården. Med samma attribut fortsätter sedan Malcolm B när han hoppar ner i publiken och Highwon utlöser kvällens hittills största jubel när man drar in Stor på scenen och kör hits som ”Stationen” och ”Från Hjärtat”. I det ögonblicket finns det inte en människa som inte sjunger med.

Tungviktarna fortsätter rulla in. Efter Abidaz sätts undertecknads trumhinnor på prov när Sveriges svar på Chris Brown, Dani M, sluter upp med Sebbe Staxx för ett lysande nummer av ”Mina områden”. När tonårstjejerna till slut hämtat andan presenterar Cleo Nästa Nivå-talangerna Caty & AMC som även dom imponerar stort med skön energi. Cleo kör sedan sin obligatoriska ”Hårt mot hårt”-vers i ett spoken word-format som verkligen andas kvinnlig pondus. Resten av Femtastic dominerar sedan scenen, ackompanjerade av Spiderdogs, där superhärliga ”Vem e han?” och Kristin Amparos skönsång är de absoluta höjdpunkterna. Tyvärr får varken Femtastic eller Kwaai den respons de förtjänar då de verkligen gjorde just det. Avslutet blir dock riktigt snyggt, när resten av Kwaai sluter upp på scenen och bränner av hiten ”Badman”.

Kvällens sista crew är Redline, där Salazar-bröderna öppnar upp för Mohammed Ali med fantastiska ”Tre Legender” från Mack Beats album Centrum, innan 14X får äntra scenen en andra gång för att köra en utmärkt låt tillsammans med sina mentorer. Därefter är det ”all-in”, så att säga. Stor, med sin fantastiska scennärvaro, plockar ut Linda Pira och kör givetvis ”Rom och kush” och ”Bang, Bang” innan en av kvällens absoluta höjdpunkter äger rum när Stor, för första gången live, kör ”Pappas låt” bredvid Moms med sin dotter i famnen. Nämnde jag ordet familj förut?

Nästa Nivå-talangen Juice BC imponerar innan Carlito, Dani M, Amsie Brown och Jacco drämmer av en hits-serie som heter duga. Om tjejerna fortfarande gillar Dani M? Jajamän. Ett likvärdigt jubel möts Labyrint av när de äntrar scenen och det är väldigt tydligt vilka som verkligen är ortens favoriter. På ett omsorgsfullt sätt har Labyrint en relation med sina fans som få andra har i Sverige och när kvällens sista Nästa Nivå-talang Firat Alby får kärlek från hela Kungsträdgården kan man inte låta bli att bli varm i kroppen. Showen avslutas föga överraskande med monsterhiten ”När solen går ner” innan kvällens sista överraskning Promoe delar scen med breakdancare från Red Bull Flying Bach.

Att denna kväll var historisk är ingen underdrift. Den svenska hiphop-familjen fördes ännu ett steg närmare varandra och även om den fyra timmar långa showen satte sina spår även i den tonårsdominerade publiken, finns det inga tvivel om att det här var deras kväll. Även om det stundtals fanns vissa små tekniska problem, som låga mickar t.ex., var det allt som allt en fantastisk show och arrangörerna RMH och Red Bull ska ha evig tacksamhet för detta initiativ. En kväll att minnas, helt enkelt.

[pgallery id=”HJ9F7Y1I93″ /]