Av Alexander Kihlström.

”Alla frågar hur det går, jag är finemang / Lika driven som vanligt, aningen mindre militant…” (från ”Ta i trä”)

Det har varit ett sant nöje att följa Johan Hellqvists karriär. Jag har uppskattat allt från Retarderat Eleverade och Ungdumshälsan via MBMA och Sedlighetsroteln fram till solosläpp som Organism 12 och nu: Organismen. Musikmässigt är det inte mycket som går att relatera mellan dåtid och nutid, då Organismen har tagit monsterkliv framåt – både som artist och som person märker man på nya skivan. Det som dock har hängt kvar är lekfullheten och förmågan att vrida och vända på ord, men nu har hans framstående text- och rapkunskaper placerats i en kontext som gör Organismen till en av de mest intressanta rapparna i Sverige just nu.
På ”Alla kungar bär inte krona” är givetvis DJ Large delansvarig (produktion på 6 spår) men även Chords (produktion på 3 spår) och Martin Skogehall som har producerat en låt. De har byggt upp en skön ljudbild som bäddar för rap som är både självutlämnande och personlig, men också teknisk och självsäker. Gästmässigt glänser Öris starkast (en lågoddsare) och kombinationen Organismen / Öris är som vanligt, riktigt bra. Ungdumshälsan var en kul grej – men det här? Det här är bra. Extra plus till nykomlingen Yemi också som lägger en riktigt snygg vers på posselåten ”Det bästa året”.

Jag uppskattar hur ärlig Organismen är i sina låtar och man märker verkligen att han har vuxit upp och är mer mogen i sitt sätt, utan att för den skull bli tråkig eller ointressant. Det här är ett nytt kapitel i hans liv och karriär. Man får ta del av relationers upp- och nedgångar samt tidigare musikaliska motgångar och strider som nu slutat i framgång och en stabil tillvaro. Jag kan tänka mig att det är lite nervöst att ta det här klivet och göra en sorts musik som är mer tillgänglig och öppen för även de ovana hiphoplyssnarna, men han gör det snyggt och med värdigheten i behåll.

Samtliga låtar håller en hög klass även om inte alla sticker ut och framkallar lika många repeats som de allra starkast lysande låtarna. Bäst blir det i den alldeles fantastiska ”Ljusår” (prod. av DJ Large) där Organismen pratar rakt om sin syn på konkurrenterna i gemet. Oerhört bra är även följande spår, med det sköna namnet ”Molly Sandén” (prod. av Martin Skogehall och gästad av Öris) som är en skön crossoverlåt. Introlåten ”Svindel” sammanfattar också Organismen just nu – och vilken musik han gör och kommer att göra framöver: det är bara att acceptera, trycka på play och lyssna!

”Vet att det jag skriver, kan låta känslomättat / Men jag satsar ALLT, det var det enda rätta…” (från ”Svindel”)