Av Tobias Lindquist. Foto: Camilla Cherry.

Jean Grae kom till Sverige för två gratis utomhuskonserter i centrala Stockholm en vacker helg i mitten av juni. Tyvärr bjöd inte Stockholm tillbaka med den överväldigande publikuppslutning man hade kunnat önska. Däremot bjöd stan på solsken, glittrande vackert vatten och en varm, uppsluppen sommarstämning. Detta blev den perfekta inramningen till två relativt korta, men svängiga och intensiva spelningar med Jean Grae och hennes DJ Mr. Len (från Company Flow).

På senare år har Jean Grae kanske nästan blivit mer känd för sitt twitterkonto där hon skriver dråpliga visdomsord, dissar och vitsar, än för sin musik. Men det är i låttexterna som hennes språkgeni och absurda humor når sin vackraste blomning. Detta bevisade hon återigen genom att köra två helt olika sets på lördagen och söndagen (endast två låtar spelades båda kvällarna) och ändå få det att kännas som om varje låt var en höjdpunkt. Mr. Lens minimalistiska och mycket kompetenta arbete bakom skivspelarna gav fritt spelrum åt Jean Graes texter, sprängfyllda med skämt, allvar, referenser och ordlekar. I princip varje rad hon la fick någon i publiken att le, skratta, roat skaka på huvudet eller göra ”damn, did she say that??”-grimaschen. Mellansnacket var, särskilt första kvällen, bland det mest underhållande jag hört. Det kändes nästan som om man fick se en konsert och en stand up show parallellt.

Scenen och publiken var liten, men Len och Grae hade så roligt ihop att det smittade av sig och publiken förvandlades båda kvällarna till något som kändes som ett enda stort, frejdigt kompisgäng. Jean Grae har samma stenhårda attityd som en ung MC Lyte och bangar inte på att spänna ögonen i publiken och kommendera dem fram närmre scenen. Sedan naglar hon fast var och en med ett flow, en diktion och en scennärvaro som placerar henne med J-Live, Percee P och några till i den lilla exklusiva skaran moderna MCs som är ännu bättre live än på skiva. Och hon får det att verka så lätt.

Publiken var en härlig blandning av hotellgäster, välekiperade Östermalms-sällskap, säckiga gamla hiphopskallar och ganska många ur en neon-dressad yngre generation som måhända upptäckt Jeans musik via twitter och bloggar de senaste åren. Och alla verkade de gå från dessa minnesvärda hiphophögtider lika glada och tillfredställda!

För att se fler bilder från spelningarna klicka HÄR!

Betyg lördag 15/6:

Betyg söndag 16/6: