Big Sean
Scen: Flamingo

Big Sean är allas bästa vän. Han dyker upp för att sprida positiv energi, kärlek, sätta igång en grym stämning, få hela Göteborg att tillsammans skrika “Oh God” och uppmuntrar oss till att ge fingret till våra ex(I Dont fuck with you). Det är inte Big Seans typiska publik som välkomnar Detroit-rapparen när han kliver på Flamingo. Och det är precis det som är det vackra med musikfestivaler- människor får chansen att upptäcka nya artister och Big Sean lyckas ge samtliga en upplevelse. Regnet spelar ingen roll och ett publikhav med regnponchos hoppar och dansar till låtar som “Dance”(A$$)” Mercy”, ” Don’t like” i kombination med houselåten “open wide”. Att det står Hipsters med solglasögon i spöregnet och diggar till Big Sean är inte en vanlig syn, men det händer idag. Det vackra med festivaler är att en ny publik upptäcker nya stjärnor. En ny publik som inte riktigt är beredd på att Big Sean ska komma tillbaka ut på scen efter sista låten – vilket leder till en ganska misslyckad encore, för en tom publik.

// Mariana Benyamin Sir

stormzy-WOW-2-S

Stormzy
Scen: Linné

I oktober i fjol var han chockad över att hans små klubbspelningar i Sverige lyckades bli slutsålda. Ikväll händer det igen; Linne-tältet är fullsmockat och ja, Sverige älskar grime. Publiken är helt fantastisk och otroligt pepp. När “the big man with a beard” intar scenen är mottot energi och självklart kan Stormzy leva upp till det. Han lyckas även skriva historia och premiärspelar sin senaste låt “Code” och får till en allsång (fastän ingen hört låten tidigare). Stormzy har en scennärvaro i världsklass och trots att han blir förvånad över en så stor publik, så maximerar han varje minut han har med oss. Ikväll är låtarna “Shut up”, “Know me from” och “Dude” superhits. Vi vill ha det råa, vi vill ha det äkta och vi älskar att Stormzy kliver på scenen i mjukis och ger oss sin bästa show någonsin, enligt honom själv.

// Mariana Benyamin Sir

parham-wow-S

Parham
Scen: Linné

Att vara ersättare till ersättaren med ytterst kort varsel är knappast en tacksam uppgift. Når både Travis Scott och Kelela fallit bort till många förtret, tog sig Parham med vänner  an uppgiften med både värdighet och klass.Vi får höra en blandning av nya och äldre låtar från “”Pojk” samt nya albumet “Hemma Här” där han tycks tilltala dels skallar och hipsters men säkerligen även den oinvigde festivalbesökaren. Backningen på scenen från SOM031-kollegor och flera andra är massiv och höjer energin märkbart och välbehövligt i Linnétältet, även om det tar onödigt mycket fokus från Parhams eget uttryck som vi gärna sett mer av. “Dela På Hälften”-avslutningen är en kraftfull manifestation att artister på den lokala hiphop-scenen bör få chansen att visa framfötterna oftare i Slottsskogen.

Skepta-WOW-S

Skepta
Scen: Linné