Zackes nyfunna plats i finrummet betyder inte att han inte har förtjänat det förrän nu. Låtar som ”Torgny”, ”Mammas nya kille”, Movits ”Halvvägs” och inte minst ”Utomlands” är välkomna påminnelser om det under denna härliga fredagskväll. Ibland blandas dom, som i den snygga mixen av ”Göra upp en eld” och ”Storstadsblues”, men det mesta handlar ändå om ”Fattigkussen”. Fattigkussen, som med utmärkt support av Immunförsvaret och Constine, får det att kännas som han gör ett sällsynt besök trots att han förmodligen är mer bevandrad kring gatorna ovanför Debaser Strand i Hornstull än undertecknad.

Bortaplansmentaliteten är ett plus, det gör förutom att den uppskattningsvis dryga fjärdedel av publiken som kommer från samma landskap som Zacke föddes i, mer än gärna bjuder på allsång samtidigt som de förmedlar känslan av att Zacke är deras representant. De är lika stolta över Zacke som han är över att representera dom. Även om han har en ny hemmaplan.

Det är lätt att, som Zacke i förbifarten kommenterar i ett av de fåordiga mellanpraten, alltid få det till att handla om glesbygden mot storstaden när det kommer till honom och andra från de norra delarna av Sverige. Att alltid prata om var man kommer ifrån och var man hör hemma. Och även om jag själv delvis har fallit i fällan, så vill jag poängtera att denna kväll handlade om så mycket mer än så. Det handlade om gemenskap. Om att tillsammans skrika ”fuck polisen!” så högt att lungorna spricker och skåla för att Zacke hör hemma i finrummet.

Bästa låt: ”Sparka upp”. På samma sätt som stora filmer alltid blir lite bättre på bio, blir vissa låtar enorma när de framförs live. Publiken behöver inte fler instruktioner än att fylla i ”aha” i refrängen – här tar sig låtens innehåll till ett mäktigt uttryck.

Detta minns vi: Utförandet och responsen. När liveframträdanden görs med band och får den respons den förtjänar så blir det ofta bra. Efter ”Rondellen” tar det två minuter innan applåderna avtar och ”Utomlands” kan avsluta kvällen.

Publiken: Ett fullsatt Debaser Strand på sånghumör. Allsången till ”Tala fult”, ”Polisen” och kampsången ”Sparka upp” var vacker.

@zackemusik öppnade spelningen på Debaser strand med "Ohojaja"!

En video publicerad av Kingsize Magazine (@kingsizemag)