För varje släpp expanderar Stormzy och grime tillsammans. Orsaken till populariteten är ganska simpel; Stormzy fyller ett behov hos sina lyssnare genom sin äkthet. Han är här och nu och skildrar vardagen. Så det är egentligen inte så konstigt att spelningen är slutsåld. Att scenen värmts upp av Cherrie (som även fick sällskap av Leslie Tay samt Stor) och Lethal Bizzle har redan höjt temperaturen. Så när Stormzy väl kliver på är svett garanterat.

I bagaget har han “Gang Signs and Prayer”, debutalbumet som är mycket mer än en ny setlist. Det visar på utveckling och är resultatet av hårt arbete och hungern som Stormzy längtat efter att få framföra. Han intar scenen med ”First Things First” som handlar om den senaste tiden; depression, att finna stöd i böner men samtidigt en påminnelse om att han är tillbaka starkare än någonsin.

Albumet innefattade flera lugna låtar som även framförs ikväll; låtar som sätter stopp för moshpitsen. ”Aldrig igen” går hem för att Cherrie är Cherrie och vi älskar henne. Men när han försöker få till en allsång genom ”Cigaretts and Cush” blir responsen inte den ultimata. Vad som däremot funkar är när mottot övergår till energy och han kan kör låtar som “WickedSkengMan 4”, “Big For Your Boots”, “Mr Skeng”, “Return of the Rucksack”, “Know Me From” och såklart Nobellbergets favorit: klassikern ”Shut Up”.

Bortsett från att det var en av årets hittills fetaste fester är det den mänskliga faktorn som gör Stormzy bra. Att han är ödmjuk, jordnära, äkta och samtidigt rå. Internationella artister har som vana att verbalt uttrycka sin kärlek för Sverige, medan Stormzy visar det. Mot slutet av konserten blir Stormzy en del av Stockholm och alla som varit backstage springer fram på scen samtidigt som Stormzy dirigerar hela Nobellberget till att sjunga för födelsedagsbarnet Leslie Tay. Han har lyckats skapa en närhet till Sverige och blivit en del av oss. Action speak louder than words. Stormzy älskar oss på riktigt.

Inför Sverigebesöket 2015 var han förvånad över att spelningen på lilla Slakthuset var slutsåld. I framtiden måste arrangörerna fixa större lokal än Nobellberget för efter ikväll är en sak säker: så länge Stormzy fortsätter vinna vår kärlek genom sin ärlighet kommer han och grime fortsätta expandera tillsammans.

Bästa låt: Stormzy är en fantastisk liveartist och de flesta låtar var bra. Men framförandet av ”Shut Up” var magiskt.

Detta minns vi: Den stora moshpiten som bildas när han framförde ”Know Me From”. När han och Cherrie körde ”Aldrig igen” samt när hela lokalen sjöng för Leslie Tay.

Publiken: Precis som den skulle vara: energisk och svettig.