Parfymen ligger tung över ett halvfullt Pustervik. DJ:n spelar rap med mjuka refränger. Jag blickar ut över de tappra själar som pallrat sig hit en tisdag och tänker att musikvalet är exakt det som folket är ute efter. När sedan Leslies egna DJ byter in sig själv och spelar ett hetsigt chipmunkpotpurri av de tre senaste årens mest hypade hits, står de flesta och ser en smula konfunderade ut. Ordningen återställs för ett ögonblick när Ryan Leslie äntrar scenen för ett smäktande pianosolo, iförd en glitterbandana. Men finstämdheten bryts snart igen då Ryan och bandet drar igång en metal-liknande version av ”Black Mozart”, vars energi och refräng drar tankarna till en mix av Chief Keefs ”Don’t Like” och ”Love Sosa”. Vad som märks direkt är hur skickliga Ryan och bandet är och hur tighta de är tillsammans. Likt en maestro kommunicerar Ryan med både bandet och publiken, samtidigt som han växlar mellan piano och synth, rap och sång.

Göteborg är första staden på Black Mozart-turnéen och Ryan verkar både mån om att få en bra start och en personlig relation med publiken. Några låtar in halar han fram sin mobil och uppmanar alla om att skriva in hans nummer och smsa honom: ”I’ll answer everyone!”. En låt senare går han igenom skörden av meddelanden och just där och då känns greppet revolutionerande – stämningen är på topp. Men ett par låtar senare verkar luften ha gått ur de flesta och frågan är om det är hårdrocksversionerna som spökar, för det mesta är hårt och dundrande, långt ifrån vad Ryan Leslie bjudit på genom sina album. Ljudbilden verkar vara numret för stort och samtliga musiker inblandade känns en smula överkvalificerade för en såpass liten spelning som denna.

Tyvärr märks publikantalet av på energin, som i omgångar glimtar till och bevisar hur svettigt det hade kunnat bli. När det är som bäst får Ryan och bandet ett halvfullt Pustervik att kännas knökat (för att använda den lokala vokabulären), men det är först i extranumren som de lyckas riva av en längre följd låtar som konsekvent triggar publiken. Då kommer också hitlåtarna ”Addiction” och ”Diamond Girl” som får publiken i extas. Ryan avslutar med att tacka för sig, uppmanar publiken till att fortsätta skicka sms och berättar lite blygsamt att han faktiskt fyller år den 25:e september. Publiken svarar med att spontant sjunga ”Happy Birthday” och när vi lämnar Pustervik känns det ändå som att Ryan Leslie lyckats frammana lite kärlek ur en helt vanlig tisdag.