Big Sean har aldrig varit den mest respekterade av rappare. Men det känns som att det är på väg att ändras – med all rätt. Fjolårets ”Dark Sky Paradise” vittnade om en mognare och mer koncis rappare som inte bara förlitade sig på roliga ordlekar om skottsäkra kondomer utan även kunde beröra. Det syntes även ikväll, då han värmde upp för kvällens huvudgäst Rihanna. Det är sällan det blir riktigt bra när rap-akter använder sig av liveband, men när balansen mellan DJ och trummis är tillräckligt bra kan det göra underverk, vilket blev tydligast på härliga ”High” och avslutande ”I Don’t Fuck With You”. Sean Anderson går från klarhet till klarhet och denna kväll var ytterligare ett bevis på det.

rihanna-stockholm-2016-LS

När man talar om Rihanna är det lätt att i all hast förpassa henne till en framstående del av den gigantiska maskin som musikindustrin i allmänhet och popindustrin i synnerhet, har spottat ur sig. En produkt som säljer miljontals skivor. Men Rihanna är så mycket mer än det. Rihanna är Amy Winehouse, Britney Spears och Beyoncé i ett. Hon har det råa i sitt uttryck, den felfria popstjärne-ustrålningen och framförallt så har hon på senare år även klassen. Visst fanns det både dansare, sångare och band, men när ”Kiss It Better” tonas ut och ”Higher” börjar spelas i bakgrunden medan eftertexterna rullar (bokstavligt talat) är det just klassen som etsar sig fast som största intryck snarare än en storslagen show. Tajmingen. Rösten. Rösten! ”Love On The Brain” är så förkrossande bra att man undrar om det verkligen är på riktigt. Och då höll hon ändå igen sista 20 minuterna.

Bästa låt: ”Stay”, ”Desperado”, ”Love On The Brain”.

Publiken: Slutsålt och ungt. Mäktig allsång på… i princip alla låtar.

Vi minns: Klassen.