”Baba sa, du borde visa lite tacksamhet din blatte”. Blickarna riktas mot scenen och blir mer allvarstyngd. Den känslan som berörs starkast är förvirringen, förvirringen mellan uppskattning och rädsla. Vad är det egentligen man ska känna? Uppskattning för ett land fyllt av möjligheter och räddning, eller rädsla för att just det samhället som vi älskar glider ur våra händer medan vi ser på? Mohammed Ali lyckas onekligen beröra ämnen och känslor som man ibland tar för givet. Att kunna uttrycka och förmedla frustration på ett sansat sätt, i ett samhälle under starkt politiskt tryck, är en otvetydig styrka duon besitter. Det ges prov på en lång rad klassiska låtar däribland ett mycket uppskattat inhopp ifrån Dani M i “Vi e Familj”. Fokus blev dock helt klart på den kommande (mycket lovande) skivan gruppen har jobbat på, anförd av nya singeln “Bättras”.

När Gee Dixon intar scenen får vi ett väsensskilt men ack lika uppskattat framträdande, från Redlines musikaliska träd, manifesterat av rytm och energi. En kaxig och väldigt glad Gee Dixon tog över scenen för att visa hemmapubliken varför det här var hans scen. Karisman Gee utstrålade var den starkaste jag har sett sedan förra årets genombrott med Lyckliga Gatan-medverkan och EP-release. Med gästframträdanden ifrån Stor, Linda Pira och Rob Bourne + Keya levererade Redline en en lysande start på det svenska hiphop-året 2016.

Bästa låt: Med det politiska läget som vi finner oss i körde gruppen en ny låt, en oerhört känslostark låt som anspelar på en betydande oro över samhällsutvecklingen.

Detta minns vi: När Mohammed Ali kommer ut och uppmärksammar samt kommenterar rasistattacken som hände i Stockholm samma kväll.

Publiken: Exakt så som en hemmapublik ska vara, jublandes, energifull och taggad på ny musik!

//Artin Hojat

Red anm: Sifferbetyg för samtliga recensioner har slopats from 1/1-2016. Vill du själv betygsätta spelningen skriv gärna detta i kommentarsfältet via ditt personliga Facebook-konto nedan eller i Facebook-gruppen.

@danimofficial joinar @mohammedaliayla på scen!

Swish låter det när @geedixon bjuder in @_stor_ och @lindapira på scen. Hela @redlinerecordings är här!